Enkele post bekijken
  #3  
Oud 7th May 2014, 11:32
M*thias Vermeiren M*thias Vermeiren is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Pulle
Posts: 93
Ik sluit mij aan bij Mia Doornaert. Inspecteurs en de minister van onderwijs weten alleen hoe onderwijs werkt op papier of uit ervaring van vroeger. Maar iemand die 15 jaar geleden les heeft gegeven, heeft geen of weinig ervaring op de taal problematiek in de grootsteden. De minister en hervormers van het onderwijs pleiten voor een beter onderwijs, maar ze zouden beter eerst de problemen oplossen die nu voordoen alvorens ze gaan hervormen. Dat scholen buizen op hun eindtermen is niet helemaal te wijten aan de scholen zelf. Zoals mevrouw Doornaert al zei, moeten de leerlingen eerst een basis bezitten voordat ze iets verder kunnen leren. Als ze die basis niet bezitten kan je ook niet iets verder leren. Wat ik zelf niet begrijp is, waarom van buiten leren zoiets slechts is. Vaardigheden en kennis komt door het te herhalen, herhalen en nog eens te herhalen. Natuurlijk is dat niet leuk als het voor een vak is dat je niet zo graag doet. Maar je hebt nu als leerkracht niet de beschikbare tijd om alle kennis en vaardigheden op een leuke manier te presenteren. Om mijn mening af te ronden, het ministerie kan beter starten met de dringendere problemen alvorens het begint met de hervorming. Zoals de taalproblematiek, de schoolverlaters en de bijkomende taken. Met de bijkomende taken bedoel ik de administratie en zorgen voor leerlingen met speciale noden. Want deze taken zorgen ervoor dat de leerkracht zich minder kan concentreren op het lesgeven zelf. Waarom kan er op school niemand zijn die de kinderen met leerstoornissen opvolgen als full-time job? De kwaliteit van het lesgeven zal enorm verhogen als al de bijkomende druk en taken minderen.
Met citaat antwoorden