Het lijkt mij dat mensen niet goed geïnformeerd zijn in de kwestie 'gratis doorgang' in België.
Vrachtwagenchauffeurs kunnen niet zomaar vracht vervoeren doorheen de Belgische verkeersinfrastructuur. Ze betalen hiervoor reeds een bijdrage (zie
http://www.vlaanderen.be/nl/mobilit...or-vrachtwagens) die dan een dag, een week, een maand of een jaar geldig is - voor Belgen is het telkens 1 jaar geldig.
Het zijn in sommige gevallen bedragen om U tegen te zeggen. Ze zijn afhankelijk van onder andere het gewicht, het aantal assen, ... .
Toch liggen de wegen er enorm beroerd uit. Ik denk dat het een zekere samenloop is van verschillende omstandigheden. Wie weet hebben de toenmalige aannemers het geld aangenomen om dan zoveel mogelijk geld in eigen zak te steken door middel van goedkopere middelen en/of onderaannemers in te schakelen.
Het toenemende verkeerd op de openbare weg gaat ook niet helpen om de baan te onderhouden. In Frankrijk zijn de wegdekken glad en proper dankzij het 'Télépéage'-systeem, een tolsysteem dat men wellicht wil toepassen in België in zekere vorm. Het zal in ieder geval meer geld opbrengen dan het huidige 'Eurovignet'.