Enkele post bekijken
Oud 5th May 2014, 15:49
M*rel.Marissen M*rel.Marissen is offline
Registered User

Injecties met jong bloed tegen ouderdomsziekten

Injecties met jong bloed tegen ouderdomsziekten

Als de resultaten van experimenten op muizen aan de universiteiten van Harvard en California een gelijkaardige impact hebben op de mens, is er hoop voor het behandelen van ouderdomsziekten als dementie. Het injecteren van jong bloed zorgde onder andere voor meer bloedvaatjes en een vlottere bloedstroom in het brein. De oude dieren presteerden niet alleen mentaal opvallend beter, ook hun fysieke weerstand ging erop vooruit.

Bij het eerste onderzoek aan de universiteit van California, San Francisco werd gewerkt met muizen die het equivalent zijn van twintigers en zestigers. De oudere dieren werden herhaaldelijk geïnjecteerd met bloed van hun jongere soortgenoten of dat van leeftijdsgenoten. Het jonge bloed zorgde voor vlottere leerprocessen en betere geheugentesten (in doolhoven). Onderzoeker Saul Villeda waarschuwt wel dat enthousiastelingen voorlopig beter zelf geen proefkonijn spelen.

GDF11
De twee andere studies werden uitgevoerd aan Harvard. Hier lag de focus op een specifieke proteïne, genaamd GDF11, die rijkelijk aanwezig is in het bloed van jonge muizen én mensen. Naarmate we ouder worden neemt de concentratie opvallend af. De oude muizen die tijdens het experiment geïnjecteerd werden met GDF11-rijk bloed hadden een sterkere grip en een grotere fysieke weerstand in verhouding tot dieren die geen injecties kregen.

Ouderdom
Verder zagen de onderzoekers ook een verhoogde productie van nieuwe bloedvaatjes en een betere bloedstroom in de hersenen. Deze ontdekkingen klinken alvast veelbelovend voor toekomstige behandelingen van oudersdomsgerelateerde mentale aandoeningen zoals dementie.

Datum: 05/05/2014

Bron:
http://www.demorgen.be/dm/nl/993/Ge...msziekten.dhtml

Mening:

Toen ik de titel van dit artikel las, toen dacht ik dat zoiets niet echt zou helpen. Wanneer ik nadien het artikel aan het lezen was, toen begon ik meer en meer te geloven dat dit een bijzonder belangrijke ontdekking is en dat dit echt wel eens goed zou kunnen werken, vooral omdat er ook nieuwe bloedvaatjes ontstaan wanneer je jong bloed injecteert. Op deze manier blijft het jonge bloed altijd in omloop en zullen de positieve effecten niet enkel vlak na een injectie merkbaar zijn. Natuurlijk zullen er waarschijnlijk meerdere injecties moeten gebeuren om ouderdomsziekten echt aan te pakken, maar ik denk dat we binnen een aantal jaar de vooruitgang in het bestrijden van ouderdomsziekten wel zullen merken. En wie weet kunnen we ze ooit zelfs helemaal doen verdwijnen door bij iedereen jong bloed te blijven injecteren.
Met citaat antwoorden