Enkele post bekijken
Oud 3rd May 2014, 14:52
Sofie.DeWolf Sofie.DeWolf is offline
Registered User

Thuistaal op school?

Dit is een moeilijke kwestie. Sommigen zijn voor het gebruik van thuistaal op school, anderen zijn tegen dit idee. Ik vind persoonlijk dat het kan, maar dan enkel op bepaalde plaatsen. Ik denk nu meteen aan de speelplaats. Op de speelplaats maken schoolkinderen/jongeren vrienden. Leerlingen die zich niet voldoende kunnen verwoorden krijgen minder kansen om vrienden te maken. Andere leerlingen willen doorgaans geen tijd investeren in het ontcijferen van het warrige taalgebruik van deze leerlingen. Hierdoor worden deze leerlingen aan de kant geschoven en dit heeft een negatieve invloed op het welbevinden in de school.

==> In mijn ogen mogen kinderen hun thuistaal spreken op de speelplaats.

In de klas en in de schoolgangen is dit anders. Het is enorm vervelend voor medeleerlingen en voor leerkrachten dat sommige leerlingen communiceren in een taal dat niet iedereen begrijpt. Medeleerlingen kunnen denken dat er over hen geroddeld wordt of dat er afspraken gemaakt worden waar ze niets van af mogen weten. Dit zorgt op zijn beurt voor een verlaging van het welbevinden bij de leerlingen die de desbetreffende taal niet machtig zijn. Iedereen moet zich goed voelen op school, dus iedereen moet een steentje bijdragen. Als de leerlingen op de speelplaats mogen communiceren in hun thuistaal denk ik dat het perfect mogelijk moet zijn om zich aan te passen aan de schooltaal in de schoolgebouwen zelf.
Voor leerkrachten is dit veel makkelijker. Als leerlingen met een probleem zitten en ze praten erover in een voor ons vreemde taal, dan weet de leerkracht dit niet en kan hij/zij bij gevolg niet helpen.

==> Naar mijn mening moeten leerlingen in het schoolgebouw de schooltaal spreken.
Met citaat antwoorden