Enkele post bekijken
Oud 2nd May 2014, 17:41
Stijnvdv Stijnvdv is offline
Registered User

Sociale media zijn krijgen hoe langer hoe meer belangstelling dat men tegenwoordig zelfs twitterberichten en facebookberichten aanhaalt in nieuwsberichten en zelfs rechtszaken.
Zelf zie ik in mijn (momenteel niet zo-)alledaagse leven jammer genoeg vaak hoe mensen hun aandacht liever lijken te vestigen op een beeldscherm(pje) dan op hun medemens.

Het is inderdaad zo dat sociale media niet per sé een slechte zaak zijn, noch geldt dit voor de hedendaagse technologie. Wel vind ik dat mensen, jong en oud, zich moeten realiseren dat het leven aan hen voorbij kan gaan zonder dat ze ook maar opmerken. Die smartphone af en toe eens wegsteken (mag het ook een beetje meer zijn?) kan geen kwaad. Zwijgzaam aan tafel zitten met anderen (vrienden, familieleden) en op een schermpje staren, daarentegen, kan dat wel.

Ik wil hierbij ook een filmpje voorstellen dat het verband aanhaalt tussen sociale netwerken en (het gevoel van) alleen zijn. Het filmpje is gebaseerd op de TED talk van Sherry Turkle - "Connected, But Alone". Met een gedicht kan je een groot publiek raken, maar de aandacht van anderen gaat dan weer naar bewegende beeldjes en geluid (guilty as charged!).

Link: http://vimeo.com/70534716
Met citaat antwoorden