2nd May 2014, 12:30
|
Registered User
|
|
|
|
Leden van het koningshuis laten werken voor hun inkomen?
Onze krant legde Jan Peumans (N-VA) en Annemie Neyts (Open Vld) volgende stelling voor: geef enkel de koning en zijn opvolger nog een dotatie, betaald door de belastingbetaler. De dotaties voor prins Laurent en prinses Astrid worden meteen afgeschaft. Ze zijn wel vrij om zelf een beroep uit te bouwen, zonder inmenging van de politiek.
Jan Peumans (N-VA): Akkoord
"Ik zie niet in waarom wij die mensen moeten blijven onderhouden. Net zoals in Nederland moeten zij gaan werken. En liever vandaag dan morgen. In dit land zijn er wel meer 50-plussers die door de VDAB naar een andere job worden begeleid. Waarom dan een uitzondering maken voor prinses Astrid en prins Laurent."
Annemie Neyts (Open Vld): Niet akkoord
"Het probleem van stemtesten is dat de stellingen altijd zwart-wit zijn. Als u mij vraagt of de kinderen van koning Filip, prinses Astrid en prins Laurent allemaal een dotatie moeten krijgen, zeg ik rechtuit: neen. Uitzondering hierop is Filips oudste dochter, prinses Elisabeth. Als troonopvolgster moet zij wel een dotatie krijgen. Maar de andere kinderen moeten, zoals u en ik, gewoon gaan werken."
Bron: HBVL (2/5)
Commentaar: Persoonlijk vind ik ook dat onze koning moet gaan werken. We zitten met een torenhoge staatsschuld, maar dotaties hier en daar, dat gaat allemaal maar? Onze koning heeft een helikopter waarvoor hij niet is moeten gaan werken, die heeft hij zomaar "gekregen"? (Om even een voorbeeld aan te halen...) Als "vader des vaderlands" zou hij wel eens het goeie voorbeeld mogen / moeten geven...
|