29th April 2014, 20:00
|
Registered User
|
|
|
|
Het is inderdaad pure geldklopperij, maar langs de andere kant is het natuurlijk ook slim bekeken van de bedrijven. Vroeger deed een consument 20 jaar met een ijskast, nu is dit misschien nog maar 10 jaar. Dit wil zeggen dat de levensduur van dat product afgenomen is met 50%. Niet goed voor de consument, maar wel rendabeler voor de producent. Zij hebben namelijk dubbel zo snel inkomsten ten opzichte van 30 jaar geleden.
Natuurlijk is dit een soort van oplichting of bedrog, maar ik vraag me af hoe je gaat kunnen nagaan of dit effectief zo wordt geprogrammeerd. Tegenwoordig is de levensduur van de meeste producten korter dan die ettelijke jaren geleden was, maar misschien is dit ook de evolutie? Er is mogelijk 1 producent op het idee gekomen om een 'fout' te programmeren in het toestel en wanneer die ene producent merkt dat dat werkt, zijn de andere producenten wellicht snel gevolgd. Ik vrees ook dat we nu, in de huidige economie en samenleving, in een cyclus zitten waar we niet meer uit kunnen. Deze manier van handelen is moeilijk om om te keren. Want welke producent zal er spontaan een product op de markt brengen dat dubbel zo lang meegaat dan al zijn concurrenten? Hij zal de eerste weken wellicht veel verkopen, maar aangezien zijn product vele langer mee gaat, komen de klanten ook niet terug want hun toestel werkt nog.
Ik vrees dus dat we ons hierbij zullen moeten neerleggen en moeten roeien met de riemen die we hebben. Ik kan namelijk zelf geen wasmachine in elkaar timmeren, dus zal ik het moeten doen met de toestellen die er op de markt zijn. Indien er toch een oplossing komt of dat deze cyclus omgekeerd kan worden, is dit natuurlijk eens zo goed, maar ik denk niet dat dit gaat gebeuren.
|