'Geplande veroudering': hoe uw toestellen u bedriegen
Een afwasmachine, koffiezet of printer die aangeven dat ze versleten zijn, maar in werkelijkheid nog even mee kunnen. De Duitse econoom Stefan Schridde noemt het 'geplande veroudering' en doet twee fabrikanten een proces aan. In ons land start Test-Aankoop een onderzoek.
Het enige wat ze doen, tot twee keer toe, is de teller van de printer terug op nul zetten. Dat is niet alleen diefstal, maar ook bedrog.
Bedrijfseconoom Stefan Schridde.
"Na het printen van 1.500 pagina's zegt uw printer dat de inktcartridge leeg is. U laat die bijvullen, maar u weet niet dat er in feite nog makkelijk 3.500 pagina's afgedrukt kunnen worden. De winkel waar u uw cartridge binnenbrengt, vult dan ook helemaal geen inkt bij. Het enige wat ze doen, tot twee keer toe, is de teller van de printer terug op nul zetten. Dat is niet alleen diefstal, maar ook bedrog."
Aan het woord is de 52-jarige Duitse bedrijfseconoom Stefan Schridde. Twee jaar geleden startte hij de burgerbeweging 'Murks? Nein danke!', wat zich vertaalt als 'Knoeiboel? Neen, bedankt!'. Hij berekende dat alleen al in Duitsland jaarlijks 100 miljard euro bespaard kan worden als producten even lang zouden meegaan als in de jaren tachtig. Daarom voert hij een kruistocht tegen wat ook wel geplande veroudering wordt genoemd: het verkorten van de levensduur van een apparaat zodat de consument wordt aangemoedigd om sneller een nieuw exemplaar te kopen.
© REUTERS. Elektronisch afval in China.
Dure reparatie
Nieuw is deze strategie niet - er zijn al gevallen bekend van in de jaren twintig - maar volgens Schridde zorgen de fabrikanten er steeds vaker voor dat hun product minder lang meegaat. "Tellers zijn er niet alleen in printers, maar ook in afwasmachines en koffiezetapparaten. Als je x aantal kopjes hebt gezet of x aantal keer de deur van de afwasmachine hebt geopend, krijg je de melding dat er een defect is opgetreden. En dat terwijl er in werkelijkheid niets mis is met het product."
En daar houdt de geplande veroudering niet op. Schridde meent dat fabrikanten een reparatie bewust duur laten uitvallen of zelfs onmogelijk maken. "Denk maar eens aan een wasmachinepomp. Die kost in feite 3 euro, maar een opknapbeurt kan de burger tot 120 euro kosten. Ook zorgen de bedrijven ervoor dat hun onderdelen niet vrij verkrijgbaar zijn, zoals bijvoorbeeld het geval is bij het merk Medion, dat wordt verkocht in de Aldi. Daardoor ben je verplicht om het apparaat bij hen binnen te brengen."
Een van de duurste wasmachines van Siemens wordt zowel in Duitsland als in Roemenië geproduceerd. Ze worden door elkaar verkocht voor dezelfde prijs, maar de ene gaat een stuk langer mee dan de andere.
Bedrijfseconoom Stefan Schridde.
Duurder niet beter
Zulke praktijken ontlopen is haast onmogelijk. Ook het kopen van duurdere merken, wat volgens velen garant staat voor een langere levensduur, zou niet helpen. "Een van de duurste wasmachines van Siemens wordt zowel in Duitsland als in Roemenië geproduceerd. Ze worden door elkaar verkocht voor dezelfde prijs, maar de ene gaat een stuk langer mee dan de andere. En er is geen enkele manier waarop jij als koper in de winkel kunt zien waar jouw machine vandaan komt."
In Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland en Nederland krijgt de beweging van Schridde navolging. In eigen land zat hij al rond de tafel met de partij Die Grünen en sprak hij met de milieuminister. Volgend jaar zet hij een volgende stap. "We zijn van plan om twee processen op te starten. Eentje in Oostenrijk, de andere in de Verenigde Staten. Tegen wie kan ik op dit moment nog niet zeggen, maar we gaan proberen te bewijzen dat fabrikanten ervoor zorgen dat hun producten voortijdig kapot gaan."
Lastig te bewijzen
Bij ons plant Test-Aankoop een onderzoek naar geplande veroudering. Met de hulp van haar leden probeert de consumentenorganisatie via tests de slijtage in kaart te brengen. "We vermoeden dat er toestellen zijn die vandaag minder lang meegaan dan een paar jaar geleden", zegt Jorge Peeters, hoofd van de dienst product en services. "Dat is lastig om te bewijzen, maar we gaan dit jaar nog een test doen met wasmachines. Ook gaan we rond dit thema samenwerken met onze Europese collega's."
Bron:
http://www.demorgen.be/dm/nl/5401/M...bedriegen.dhtml
Datum: 28/04/2014
Mening:
Vandaag de dag willen mensen in het bedrijfsleven vaak maar één ding en dat is de mensen zoveel mogelijk geld uit hun zakken slaan. Ik vind het jammer dat het al zover moet komen dat ze bewust machines zo instellen dat ze veel sneller stuk lijken te zijn dan dat ze werkelijk zouden kunnen meegaan. Dat is de mensen gewoon bedriegen en ik begrijp niet hoe je daar mee om kan gaan als mens. Mij zou je zo'n job niet moeten geven. Ik zou het er enorm moeilijk mee hebben om te weten dat je mensen aan het bedriegen bent.
Zelf heb ik ook al ondervonden dat zulke dingen gebeuren. Een tijdje geleden gaf onze printer bijvoorbeeld aan dat de inkt op was en dat die dringend moest vervangen worden. Ik wou die inkt toen vervangen, maar mijn broer zei: Nee, Merel, laat dat gewoon. Vaak kan je daar nog heel wat pagina's mee afdrukken. En inderdaad, een maand later kunnen wij nog altijd alles afdrukken (en het is niet dat wij weinig afdrukken). Ook onze andere apparaten zijn de laatste tijd snel stuk, en iedere keer moeten wij nieuwe kopen. Om dan nu te lezen dat dit op voorhand al zo ingesteld was, dat maakt me eigenlijk wel een beetje kwaad. Ik kan echt niet begrijpen hoe mensen zo'n geldwolven kunnen zijn dat ze er anderen mee willen schaden.