Enkele post bekijken
Oud 26th April 2014, 08:07
S*fie.Vermeiren S*fie.Vermeiren is offline
Registered User

Er zijn inderdaad heel veel regeltjes waar leerkracht zich aan moeten houden. Wanneer een school wordt doorgelicht, wordt er onder andere gekeken of de leerplandoelstellingen zijn behaald. Dit zorgt voor een grote druk bij de leerkracht. Deze druk voel je ook al als je stage loopt in een school. Wanneer je niet alle opgelegde leerstof krijgt gezien, zijn de mentoren soms niet zo enthousiast. Ik ben zelf wel een voorstander om aan te sluiten bij de leefwereld van de leerlingen omdat ik ervan overtuigd bent dat dit bijdraagt tot het fundamenteel leren. Hoe meer verbanden de leerlingen zien tussen hun leefwereld en de leerstof uit de les, hoe beter de leerlingen de leerstof zullen begrijpen. De leerlingen zullen dan ook beter kunnen vatten waarom ze die leerstof moeten kennen.

Een kanttekening hierbij is dat dit niet elke les mogelijk is. Tijdens mijn stage geef ik de vakken wiskunde en biologie. Bij wiskunde worden er vaak vaardigheden ingeoefend zoals bijvoorbeeld de tafels van vermenigvuldiging. Deze lessen vinden de leerlingen inderdaad niet zo leuk maar zijn wel nodig voor een stevige wiskunde basis te ontwikkelen.

In het artikel haalt Mieke van Hecke aan dat een vermindering van administratieve taken voor de leerkrachten misschien een oplossing kan bieden zodat de leerkrachten zich meer kunnen focussen op het lesgeven. Ik denk dat dit zeker een verschil zou kunnen maken. Leerkracht verdrinken vaak in al het administratief werk. Een vermindering van dit werk kan inderdaad bijdragen tot een oplossing voor het probleem van ongemotiveerde leerkrachten.

Wat we natuurlijk ook niet mogen vergeten is dat de leerlingen steeds meer eisen stellen aan de leerkrachten. Wat leerlingen vandaag de dag allemaal mogen, zou vijftig jaar geleden niet waar zijn geweest.

Een mogelijke oplossing, volgens mij, zou zijn dat er meer tijd en ruimte kan gemaakt worden voor bijscholingen. Via de bijscholingen kunnen ze de leerkrachten erop attent gemaakt worden waar hun leerlingen op dat moment interesse voor hebben. Leerkrachten zijn namelijk niet altijd op de hoogte van de laatste nieuwe snufjes.
Met citaat antwoorden