
24th April 2014, 12:19
|
Registered User
|
|
Geregistreerd op: Oct 2012
Locatie: Provincie Antwerpen
Posts: 235
|
|
Geen nieuwe flitspalen meer langs snelwegen, wel trajectcontroles
Er komen in de toekomst geen nieuwe flitspalen meer bij langs de Vlaamse snelwegen. Een studie van de Universiteit Hasselt bevestigt wat minister van Mobiliteit Crevits (CD&V) al vermoedde: dat trajectcontrole betere resultaten oplevert en vaste camera's ongevallen met blikschade in de hand werken.
De ring van Antwerpen in Berchem: als het van Hilde Crevits afhangt, is dat het allerlaatste stukje snelweg ooit dat met een vaste flitspaal is uitgerust. Al in 2012 besliste de minister voortaan de voorkeur te geven aan trajectcontroles om de verkeersveiligheid op de snelwegen te verhogen.
Sindsdien werden twee installaties in gebruik genomen: op de E40 tussen Erpe-Mere en Wetteren en op de E17 in Gentbrugge. Een definitieve beslissing liet Crevits afhangen van een vergelijkende studie die ze bestelde bij de Universiteit Hasselt. Die is nu klaar en valt duidelijk in het voordeel van trajectcontrole uit.
Minder ongevallen
"Zowel het effect op de snelheid als op de verkeersveiligheid is gunstiger", luiden de conclusies van de onderzoekers. "Op de plaatsen waar nu trajectcontrole gebeurt, daalde de snelheid met gemiddeld 5 kilometer per uur, het aantal overtreders en zware overtreders daalde respectievelijk met gemiddeld 71 en 85 procent."
"De metingen geven ook aan dat het systeem leidt tot een veel rustiger wegbeeld en dus ook minder ongevallen. Op het stuk tussen Erpe-Mere en Wetteren daalt het aantal ongevallen met 26 procent en het aantal letselongevallen zelfs met 31 procent. Ook voor en na de bewaakte zone daalt het aantal ongevallen met gewonden."
Afremmen en optrekken
Bij vaste flitscamera's zijn de resultaten enigszins anders. "Onderzoek op de Vlaamse wegen toont aan wat internationale studies eerder al bewezen. Op de plaatsen waar de camera's staan, daalt de snelheid met 4 procent en het aantal overtredingen met 53 procent. Maar de daling blijft beperkt tot de zone kort voor en achter een camera. Bestuurders remmen te vaak af als ze een camera zien om daarna weer op te trekken. Dat heeft gevolgen voor de verkeersveiligheid. Globaal genomen werd er over de gehele afstand van 1.200 meter voor de camera tot 5.000 meter voorbij de camera een stijging van het aantal ongevallen met 22 procent genoteerd. Het gaat wel vooral om ongevallen met stoffelijke schade (+36 procent). De accidenten met letsels nemen met 8 procent af."
Voor Hilde Crevits is de conclusie duidelijk. "Als het van mij afhangt, komen er op de snelwegen geen flitspalen meer bij en kiezen we voluit voor trajectcontrole. Mijn diensten hebben de voorbije maanden al zes locaties geselecteerd waar zulke installaties zouden kunnen komen, maar een definitieve beslissing is voor de volgende regering."
Positieve tendens
Dit alles betekent niet dat de 28 camera's die vandaag langs de Vlaamse snelwegen staan, binnenkort verdwijnen. "Omdat ze niet nutteloos zijn en omdat anders het verkeerde signaal zou gegeven worden dat alles weer mag op de snelwegen. De laatste jaren is er namelijk een positieve tendens te zien in het aantal ongevallen op het snelwegennet en het is belangrijk om die tendens aan te houden."
Crevits blijft ook overtuigd van het nut van flitscamera's langs gewestwegen. "Die hebben zonder meer een gunstig effect op de verkeersveiligheid. Een eerder onderzoek van de Universiteit Hasselt toonde al aan dat het aantal zware ongevallen met doden of zwaargewonden met 29 procent daalt op plaatsen waar snelheidscamera's staan op gewestwegen", zegt Crevits.
Bron: De Mogen (24/4)
Commentaar: Ik ben het er mee eens dat trajectcontroles een grotere effectiviteit hebben dan flitspalen. Een flitspaal zorgt er ook voor dat mensen vertragen, maar dit enkel 100m voor de paal en 100m na de paal. Eenmaal ze voorbij de paal zijn geven ze (volgens mij) nog eens zoveel gas om die "verloren seconden" in te halen. Bij een trajectcontrole daarentegen wordt je snelheid gemeten over een langere afstand. Je kan dus moeilijk de maximumsnelheid overschrijden zonder beboet te worden. Desalniettemin vind ik trajectcontrole op een autosnelweg overbodig. Hier zijn geen fietsers of zwakke weggebruikers aanwezig. Misschien zijn de mensen wel meer bezig met te kijken of ze niet te hard rijden i.p.v. te letten op de weg?
|