Enkele post bekijken
  #1  
Oud 22nd April 2014, 09:55
L*tte.Michiels L*tte.Michiels is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Westerlo
Posts: 80
Zorg voor bejaarde ouders slopend voor hun kinderen

De helft van de mantelzorgers ervaart lastig gedrag waar ze niet goed mee om kunnen.

Veel oudere mensen kampen met geheugenstoornissen. Daar weten de mantelzorgers nog wel mee om te aan. Ander ‘lastig’ gedrag is storender: de hulpbehoevende is dan negatief ingesteld, stelt zich afhankelijk of claimend op, of verwaarloost zichzelf.

‘Veel volwassenen die voor hun ouders zorgen, weten zich geen raad met die gedragingen. Vaak negeren ze die dan maar’, zeggen Sylvie Steenhaut en Nele Warlop van de Hogeschool Vives uit Kortijk. Zij deden een eerste, verkennend onderzoek naar dit taboe-onderwerp, onder 254 volwassenen tussen 40 en 65 jaar. De druk op deze generatie, die vaak nog kinderen in huis heeft en aan het werk is, is groot: de helft heeft een hulpbehoevende ouder.

Een op de drie vindt die zorg zwaar belastend, vooral wanneer werk of gezin eronder lijdt. De onderzoekers concluderen dat de professionele thuiszorg de mantelzorgers beter zou moeten ondersteunen.

Hulpverleners komen het vaakst (71 procent) aan huis voor de lichamelijke verzorging van de oudere of voor het huishouden (53 procent). Een op de drie hulpbehoevende ouders krijgt externe hulp bij verplaatsingen en bijna een op de drie krijgt maaltijden aan huis. Kinderen blijven meestal zelf de boodschappen doen ook als de oudere is opgenomen in een tehuis.

De meerderheid (87 procent) krijgt van vader of moeder waardering voor hun zorg. ‘Dat doet deugd.’

Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20140422_01076435

Mening: Ik kan begrijpen dat vele het moeilijk vinden om hun eigen ouders te verzorgen. Veel oudere mensen vinden het moeilijk om afhankelijk te zijn van anderen. Vroeger konden ze alles zelf doen, maar nu moeten ze rekenen op de hulp van iemand anders. Dit kan ervoor zorgen dat vele ouder mensen zich lastig voordoen. Ik dacht dat de geheugenstoornissen voor velen een groter probleem zou vormen. Het is niet elke dag even leuk om iets vele keren te herhalen en telkens weer dezelfde vragen te krijgen. Vele volwassenen hebben ook een eigen gezin en dan wordt het een moeilijke combinatie om nog je ouders te verzorgen. Dat vele oudere mensen dankbaar zijn voor de hulp had ik wel gedacht. Ze vinden het leuk om nog eens bezoek te krijgen want ze zijn vaak alleen. Ook zijn wij niet altijd opgeleid om oudere mensen te verzorgen. Een oplossing zou zijn om meer te investeren in thuisverpleging. Deze personen zijn wel opgeleid om mensen te verzorgen. Zelf zou ik het ook moeilijk vinden om mijn gezin te combineren met mijn werk en het verzorgen van mijn ouders.
Met citaat antwoorden