21st April 2014, 14:47
|
Registered User
|
|
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Pulle
Posts: 105
|
|
Natuurlijk ben ik er voorstander van dat de veiligheid van mensen primeert in het ontwerp van nieuwe verkeerssituaties.
Ik denk echter dat dit voorstel meer nadelen met zich zal meebrengen in vergelijking met de huidige gang van zaken.
Zowel vanuit het oogpunt van de zwakke weggebruiker als van de bestuurder heeft dit systeem zo zijn consequenties.
Ten eerste zal de overgang van het oude naar het nieuwe type kruispunt slachtoffers eisen.
Zolang alle kruispunten niet op dezelfde manier geconcipieerd zijn, zal dit een verwarring met zich meebrengen voor alle weggebruikers, met onvermijdbare ongelukken als gevolg.
Ten tweede zal de wachttijd voor beide partijen verhogen, wat op indirecte wijze tot meer filevorming (België is hier reeds Europees kampioen in) en stress leidt.
Vooral op de grotere kruispunten in steden verlies je nu al enkele minuten tijd per kruispunt. Op jaarbasis zal dit een niet te verwaarlozen impact heeft op onze economie.
Tot slot - zoals J*roen reeds aanhaalde - zullen de fietsers zich inderdaad koning wanen op het kruispunt en schuin oversteken.
Dit kan gevaarlijke verkeerssituaties met zich meebrengen, wanneer de verkeerslichten niet helemaal correct afgesteld zijn.
Een kleine wijziging van de verkeerssituatie kan dus aanzienlijke gevolgen met zich meebrengen. Een goed doordacht voorstel is dus vereist!
|