Enkele post bekijken
  #1  
Oud 17th April 2014, 09:39
L*en van Overveld L*en van Overveld is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Nijlen
Posts: 130
Verkeersboetes: amper 1 op 3 geïnde euro's gaat naar veiligheid

Verkeersboetes: amper 1 op 3 geïnde euro's gaat naar veiligheid


Een derde van de opbrengsten uit verkeersboetes gaat naar verkeersveiligheid, de rest verdwijnt in de staatskas. Dat blijkt uit cijfers van staatssecretaris voor Mobiliteit Melchior Wathelet (cdH).

Vandaag houdt de politie haar grote flitsmarathon. Wie tegen de lamp loopt, zal zich niet kunnen troosten met de gedachte dat hij of zij onrechtstreeks toch bijdraagt aan een betere verkeersveiligheid.

Twee derde van de opbrengsten uit de boetes verdwijnt immers gewoon in de staatskas. Slechts een derde vloeit naar het federale Verkeersveiligheidsfonds, dat projecten steunt om de verkeersveiligheid te verhogen.

Draagvlak

In 2012 werd er voor 370 miljoen euro aan verkeersboetes geïnd. In 2013 vloeide 38 procent daarvan, 140 miljoen euro, naar het Verkeersveiligheidsfonds. Als we rekening houden met het geld dat op het einde van het jaar in het fonds achterbleef, is dat maar 31 procent.

Dat blijkt uit cijfers die Sabien Lahaye-Battheu (Open Vld) opvroeg bij staatssecretaris voor Mobiliteit Melchior Wathelet (cdH).

Volgens de Open Vld'ster zou elke boete integraal naar het fonds moeten vloeien, al beseft ze dat dat in budgettair moeilijke tijden niet evident is. "De link tussen een verkeersboete en het beoogde doel is veel te klein. Wie een boete krijgt, moet weten waarvoor die wordt gebruikt", zegt Lahaye-Battheu.

"Als de politie daar duidelijker over communiceert, dan zou het draagvlak voor acties zoals de flitsmarathon overigens veel groter zijn."

Ook automobielorganisatie Touring eist dat de opbrengsten uit verkeersboetes integraal naar de veiligheid gaan. Touring laat doorgaans geen kans onbenut om te zeggen dat de automobilist een melkkoe is van de overheid.

"Maar als je kunt zeggen waarvoor een boete dient, zou dat veel oplossen", zegt woordvoerder Danny Smagghe. "Een snelheidscontrole mag niet alleen dienen om de staatskas te spijzen. Ze moet vooral de verkeersveiligheid verhogen. Door de opbrengst van verkeersboetes integraal te investeren in veiligheid, dwing je meer respect af bij de automobilist."

Onder invloed

Staatssecretaris Wathelet begrijpt de kritiek. "Ook ik vind dat een boete moet bijdragen tot meer veiligheid. Het is niet de bedoeling dat het geld zomaar naar de staatskas vloeit."

Toen hij de boetes voor rijden onder invloed verhoogde van 150 tot 170 euro beloofde Wathelet dat die 20 euro integraal naar de aankoop van alcoholtesters zou gaan. Op de vraag van Lahaye-Battheu, om het bedrag dat terugvloeit naar het fonds op te krikken, weigert hij echter in te gaan.

Bron:

Boeck, A. D. (2014, april 17). Verkeersboetes: amper 1 op 3 geïnde euro's gaat naar veiligheid. De Morgen.

Eigen mening:


Ik vind het niet correct dat de opbrengst van de verkeersboetes niet naar de verkeersveiligheid gaan. Verkeersveiligheid is een belangrijk onderdeel van onze maatschappij vind ik. Als daar onvoldoende kan in geïnvesteerd worden betreur ik dat ten zeerste. Ik begrijp natuurlijk wel dat in deze moeilijke financiële periode de overheid een deel van opbrengsten neemt om in de staatskas te stoppen. Maar twee derde van de opbrengsten vind ik echt te veel.
Zoals al in het artikel wordt gezegd vind ik het belangrijk om acties zoals de flitsmarathon een doel te geven. Hierdoor gaan mensen erover nadenken en zich bewust worden dat het belangrijk is om met verkeersveiligheid bezig te zijn. Ikzelf zal vandaag ook op mijn snelheid letten om ten eerste niet geflitst te worden en ten tweede om andere mensen in het verkeer niet in gevaar te brengen. En als iedereen dit vandaag gaat doen, dan heeft de flitsmarathon een mooi en zinvol doel.
Met citaat antwoorden