15th April 2014, 15:03
|
Registered User
|
|
|
|
N-VA wil ‘middeleeuws gebruik’ afschaffen
N-VA wil ‘middeleeuws gebruik’ afschaffen
Oppositiepartij N-VA vindt dat het toekennen van adelijke titels tot het verleden moet behoren. ‘Het wordt tijd dat het middeleeuwse gebruik verdwijnt en dat er, zoals afgesproken, werk gemaakt wordt van een echte protocolaire monarchie’, zegt N-VA-Kamerlid Theo Francken.
Francken zegt dat koning Filip ‘in de voetsporen treedt van zijn vader door het gul uitdelen van adelijke titels, als ultieme klantenbinding aan België en aan de monarchie’.
Volgens de N-VA’er moet onder andere het artikel in de grondwet dat de koning toelaat adelijke titels toe te kennen ‘voor herziening vatbaar’ worden verklaard. Ook zou de koning volgens N-VA geen gratie meer mogen toekennen of aan het hoofd mogen staan van de strijdkrachten. ‘Er is destijds beloofd dat we werk gingen maken van een protocolaire monarchie.’
Bron: De Standaard, 15-04, mtm
Commentaar:
Ik begrijp het systeem van toekennen van adelijke titels niet echt. Ik ben het ermee eens dat dit een oud gebruik is en ik denk ook dat het tijd wordt om hiervan af te stappen. Ik begrijp wel dat dit ergens misschien ook economische belangen heeft om bepaalde mensen zo'n titel te geven. Maar als nu niemand een speciale titel kan en mag hebben dan is er toch geen probleem. Ik begrijp niet goed dat een koning enkele mensen zomaar kan bevoorrechten en naar voren kan schuiven en ik vind dit niet meer van deze tijd.
Misschien nog een vraag naar de studenten economie, wat is precies het economische belang van zo'n adelijke titel?
|