Belg heeft drie keer meer kans op fietspech dan Nederlander
Een fietser heeft drie keer meer kans op pech in België dan in Nederland. Dat blijkt uit de statistieken van VAB, dat een jaar geleden begon met pechverhelping voor de fiets, en het Nederlandse FietsNED. Van de leden die gebruik maken van de VAB-Fietsbijstand deed 14 procent het afgelopen jaar beroep op die dienst. In Nederland gaat het om 5 procent. Uit een bevraging bij 200 VAB-leden blijkt dat vooral slechte fietspaden de oorzaak zijn van lekke banden, de meest voorkomende technische panne.
In beide landen loopt de top drie van fietspech gelijk: lekke banden komen het meest voor (75 pct van de gevallen in België, 80 pct in Nederland). Op twee staan interventies voor problemen met de aandrijving van elektrische fietsen, op drie problemen met ketting of versnellingen.
Uit de cijfers blijkt ook dat de elektrische fiets al veel sterker is ingeburgerd in Nederland. Bij de noorderburen ligt het aantal technische pannes, met 10 pct, iets hoger dan in België (6 pct). VAB schat het aantal elektrische fietsen in Nederland op 1 miljoen, in België zouden er 100.000 rondrijden.
Voor 75 pct van de lekke banden van de door VAB ondervraagde fietsers is de slechte staat van de fietspaden de grote boosdoener. Bovendien is dat vooral het geval als er een fietspad is. De infrastructuur zorgt voor de helft van de lekke banden, als er geen apart fietspad is. De organisatie pleit er daarom voor dat de overheden meer aandacht hebben voor het onderhoud van de fietspaden.
Bron: http://www.demorgen.be/dm/nl/989/Bi...derlander.dhtml
Datum: 13/04/2014 om 9u53
Mening
Dit artikel plaats ik onder het forum ‘België’ omdat België toch het meest met de vinger wordt gewezen in het artikel.
Toen ik het artikel las was ik niet verbaasd. De kwaliteit van de fietspaden in België zijn niet om over naar huis te schrijven, zeker niet wanneer we deze vergelijken met die van Nederland. Ik geloof maar al te graag dat er in België meer lekke banden voorkomen dan in Nederland. Als je niet beter weet merk je er niets van. Mensen die soms in Nederland komen merken dit verschil wel. In Nederland krijg je het gevoel dat een fietser minstens zo belangrijk is als een bestuurder van een auto. In België krijg je dit gevoel niet. De fietspaden in Nederland zijn veel beter aangelegd. Misschien zou België hier een voorbeeld aan moeten nemen.