Enkele post bekijken
Oud 10th April 2014, 15:05
j*nthe.vermeiren j*nthe.vermeiren is offline
Registered User

Ik denk dat het voor de leerlingen hun taalontwikkeling belangrijk is dat zij op de speelplaats en in de klas Nederlands spreken. Er zijn ongetwijfeld een heleboel leerlingen die thuis een vreemde taal spreken, dus zij zullen vooral op school het Nederlands machtig moeten worden. Ik vind het belangrijk dat men de taal consequent op school gebruikt, omdat volgens mij een efficiënte methode is om Nederlands te leren. Als leerlingen zich engageren om naar een Nederlandstalige school te gaan, vind ik het logisch dat ze ook Nederlands leren en spreken. Later als deze kinderen in de maatschappij terecht komen, zullen zij ook in vele situaties het Nederlands moeten kunnen hanteren. Een goede beheersing van het Nederlands komt volgens mij je integratie ook ten goede. Ook voor hun verdere schoolcarrière is het belangrijk dat zij onze taal voldoende beheersen. Daarnaast denk ik dat het ook niet onbelangrijk is dat leerlingen ook op de speelplaats deze taal spreken, omdat het taalregister dat hier gebruikt wordt toch nog erg kan verschillen van datgene men gebruikt in de les.

Daarnaast vind het wel belangrijk dat je respect toont voor de moedertaal van de kinderen en jongeren, omdat dit tenslotte een deel van hun identiteit is. We leven nu eenmaal in een samenleving die er multicultureel uitziet. Langs de andere kant kan ik me ook wel inbeelden dat leerlingen met een andere moedertaal als het Nederlands zich comfortabeler voelen als ze hun eigen taal mogen spreken op de speelplaats. Dit is ongetwijfeld positief voor het welbevinden van deze leerlingen.

Ik denk dus dat het vooral belangrijk is dat je aan leerlingen duidelijk maakt waarom je het als school en als leerkracht zo belangrijk vindt dat men Nederlands spreekt. Hierbij is het, naar mijn mening, belangrijk dat je het nodige respect toont.
Met citaat antwoorden