Enkele post bekijken
  #8  
Oud 9th April 2014, 20:44
L*tte.Michiels L*tte.Michiels is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Westerlo
Posts: 80
Leerkracht worden? Toelatingsproef doen

Ik begrijp dat vele voorstander zijn voor een toelatingsproef voor de leerkrachtenopleiding. Vandaag de dag zijn er veel jongeren die leerkracht willen worden. Er zijn sommige die deze opleiding starten omdat ze denken dat leerkracht zijn vooral veel vakantie met zich meebrengt, natuurlijk zijn er ook andere die deze richting willen volgen omdat ze echt leerkracht willen worden. De jongeren die beginnen aan de leerkrachtenopleiding met het idee dat ze jongeren iets willen bijbrengen en bepaalde leerstof willen bijhouden, zouden er niets met inzitten om de toelatingsproef te doen. Dat leerkracht een beroep is waar veel verantwoordelijkheid bij hoort, daar ben ik volop met eens. Je voedt leerlingen op en je brengt hen bepaalde leerstof bij. Als leerkracht moet je beschikken over al enige (basis)kennis maar men kan toch niet verwachten dat iedereen evenveel achtergrondkennis heeft? In elke studierichting moet je toch kunnen groeien? Met een toelatingsproef ga je misschien de leerlingen uit het TSO of BSO minder aantrekken. Ze zouden misschien angstig worden door de toelatingsproef. Zelf zou ik angstig worden als ik een toelatingsproef zou moeten ondergaan. Ik ben er ook van overtuigd dat elk beroep zijn eigen specifieke eigenheid heeft. Als je dokter of tandarts wil worden, moet je een toelatingsproef doen. Als je verpleegster wil worden, hoef je dit weer niet te doen. Bij beide beroepen (dokter en verpleegster) ga je om met medische termen en moet je personen medische zorg toedienen. Waarom dan ook geen toelatingsproef voor verpleegster? Elk beroep heeft zijn prestige, moeten we dan voor elke studierichting een toelatingsexamen organiseren?
Met citaat antwoorden