9th April 2014, 18:28
|
Registered User
|
|
|
|
Ik heb dit debat al gevoerd via Facebook. Leerkrachten in opleiding zullen inderdaad niet meer de kennis van politiek hebben als vroeger, maar vroeger was ook wel alles politiek getint. Elke krant was toen in handen van een bepaalde partij. Als je nu de politiek wil kunnen volgen, moet je al serieuze nota's maken om er nog iets van te begrijpen.
Dan wil ik het ook nog hebben over het aspect politiek en leerlingen. Spijtig genoeg is er zo goed als geen verband. Ik heb zelf in mijn vijfde en zesde jaar politiek gekregen bij het vak cultuurwetenschappen (humane wetenschappen). Ik moest deze twee jaren letterlijk door dit vak ploeteren om er door te zijn. Politiek interesseerde me gewoon niet. Ik ga niet zeggen dat het kennen van ministers onnuttig is, net allesbehalve, maar om alles te kunnen volgen van politici ben ik eerlijk gezegd te lui voor. Ik zoek liever dingen op die ik kan gebruiken tijdens de lessen Nederlands en Engels. Artikels die met de taal te maken hebben, leuke weetjes waarbij de leerlingen 's avonds tijdens het avondeten kunnen vertellen dat ze weer iets bijgeleerd hebben dan dat de ouders te horen krijgen "Ach ja, het was weer iets met politiek, ik weet het niet, zo interessant was het niet..."
Ten laatste wil ik nog even commentaar geven op het feit dat vorig jaar de lerarenopleiding al commentaar kreeg omdat ze slecht scoorden op een "algemene" test. Die test stond vol met vragen over de politiek, aardrijkskunde, geschiedenis en economie. Dan vraag ik me af: is het niet belangrijk dat een leerkracht zonder DT-fouten iets op bord kan zetten? Is het niet belangrijk dat ze met ICT kunnen werken? Al deze dingen worden dan niet getest. Dan stel ik ook mijn vragen bij de kwaliteit van de media. Zij zijn de vierde macht in dit land en dat is maar al te duidelijk want er worden nooit vraagtekens geplaatst bij de schrijffouten in artikels (zowel in de krant als op het internet) of over het aantal boechtartikels die meer groeien dan de kwalitatieve artikels.
Stop eens met de aspirant leerkrachten zwart te maken, kijk eerst naar jezelf.