9th April 2014, 18:15
|
Registered User
|
|
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Wuustwezel
Posts: 117
|
|
Ik volg Aaron volledig. Ondanks de overbevolking van verschillende scholen, mogen de lessen hun kwaliteit niet verliezen. Ik geloof wel dat het plaatstekort zich eerst zal voordoen in de ASO-richtingen en net als het watervalsysteem daarna in TSO en BSO om de vrij simpele reden dat in de beroepsgerichte opleidingen veel kleinere klassen zijn dan in een ASO of een STW of Handel. Ik vind dit niet direct positief want ik heb mogen meemaken dat er in een BSO heel veel verschillende leerlingen zaten en dat ik in deze 11 leerlingen meer tijd had gestoken dan in mijn ASO-richtingen waar ik vaak 24 leerlingen heb. De leerlingen uit een BSO hebben meer differentiatie nodig, als je de klassen gaat vergroten, gaan we minder differentiatie krijgen, meer leerlingen die zich vervelen en misschien ook meer schoolverlaters.
Is de hervorming van het secundair onderwijs dan nog altijd een slecht idee? De hervorming zou de scholen allemaal gelijk maken waardoor de overbevolking kan opgelost worden met een simpele: "Bij ons is er geen plaats meer, maar bij die school, 500 m verder nog wel." Het enige wat we dan moeten verwezenlijken is dat elke leerkracht ook wel degelijk inhoudelijk expert wordt en geen enkel van de zes domeinen wordt benadeeld. Misschien wel dingen om over na te gaan denken.
__________________
Some of the best lessons we ever learn we learn from our mistakes and failures. The error of the past is the wisdom of the future.
- Tryon Edwards
|