Enkele post bekijken
Oud 8th April 2014, 15:31
J*rine.Storms J*rine.Storms is offline
Registered User

Leerkracht worden? Toelatingsproef doen.

Ik ben het eens met de reacties die hieronder geformuleerd staan. Ik denk dat er inderdaad zowel voor als nadelen verbonden zijn aan het invoeren van een toelatingsproef. Ik denk dat het belangrijk is wat deze toelatingsproef juist omvat. Gaat het hier om puur algemene kennis of wordt hier ook wat praktijk aan toegevoegd? In onze opleiding merken we bijvoorbeeld vaak dat studenten er in hun eerste jaar van hun theoretische vakken door zijn en dan in de tweede semester buizen op stage. Ik denk dat men in een toelatingsproef niet noodzakelijk de algemene kennis moet testen maar zeker ook de vaardigheden. Je kan mensen al laten proeven van het lerarenberoep zodat ze op tijd merken of het iets voor hen is of niet. Ik vind het goed dat je tijdens de opleiding nog kan werken aan je algemene kennis. Als je dan eventueel uit een lagere richting in het middelbaar komt en minder kennis hebt kan je hier aan werken en als je gemotiveerd bent kan je slagen op je theoretische vakken omdat je ECHT graag leerkracht wil worden. Ik denk dus dat het niet goed is dat deze gemotiveerde mensen al moeten afhaken door een toelatingsproef.
Met citaat antwoorden