Enkele post bekijken
  #5  
Oud 8th April 2014, 13:32
S*effi.Goetschalckx S*effi.Goetschalckx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Wuustwezel
Posts: 140
Ik vind persoonlijk dat er zowel voor- als nadelen zijn aan het idee om een toelatingsexamen te doen.

Enerzijds is het positief aangezien men zo tracht een 'intellectueler' volk voor de klas te zetten. Het bespaart de ouders ook een hele hoop geld uit aangezien de ouders dan weten of het kind de studie aan gaat kunnen. Als leerkracht moet je de lln ook heel wat bijbrengen en het is dan belangrijk dat er dan een leerkracht voor je staat die voldoende kennis bezit.

Anderzijds vind ik niet dat we iedereen en alle scholen over dezelfde kam mogen scheren. Vorselaar heeft een vrij hoog niveau. Wellicht zijn er andere scholen met een lager of misschien zelfs hoger niveau maar ik vind niet dat men alles en iedereen mag veralgemenen. Tot slot vind ik ook dat je studenten niet de kans mag afnemen om misschien wel hun droomjob uit te voeren. Niet alleen kennis telt maar ook gedrevenheid en praktijk. Uit ervaring weet ik dat als men écht iets wil, men dit ook kan bereiken. Je moet natuurlijk ook wel de competentie hebben om te leren maar vooral ook het praktische telt in deze opleiding. Als studenten écht leerkracht willen worden en ze er hard voor werken, zullen ze dit diploma bereiken ongeacht of ze nu uit bso, tso of aso komen. Iedereen heeft recht op een beroep naar keuze en ik vind niet dat ze hen die kans mogen afnemen.

Persoonlijk vind ik niet dat ze het naar een universitair niveau moeten tillen want dan moeten we al vijf jaar studeren. Vele studenten willen dit ook niet. Bovendien moet je ook veel praktijk hebben dus vind ik niet dat je dit gelijk kan stellen aan een universitair diploma. Je kan wel verkiezen om een toelatingsproef te laten doen maar dan op niveau van een hogeschool. Bovendien is de interactie juist veel beter wanneer je een goed contact hebt met de docenten. Dit is net wat ik in Vorselaar zo aangenaam vind. In bijvoorbeeld Leuven of Antwerpen ben je maar een nummer. Hier kent elke student en docent elkaar, dat is net de troef van een hogeschool zoals Vorselaar.

Ik kan dus besluiten dat ik eventueel opteer voor een toelatingsexamen maar dan op het niveau van de hogeschool zelf zodat men op voorhand al weet of men al dan niet kan slagen voor deze opleiding en zodat er voldoende 'kwaliteit' later voor de klas zal staan. Wie er voor werkt, zal er dus ook komen. Misschien moeten we niet enkel het theoretische testen maar ook eens zien hoe ze het op praktisch vlak doen door ze bijvoorbeeld een presentatie te laten voorbrengen.
Met citaat antwoorden