Enkele post bekijken
  #3  
Oud 8th April 2014, 11:07
R*bin.Claesen R*bin.Claesen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Turnhout
Posts: 87
Ik denk persoonlijk dat deze inlatingsproef voor -en nadelen heeft. Het is geen slecht idee om enkel 'bekwame' mensen in het onderwijs te zetten, want leerkrachten zijn tenslotte voor een groot deel verantwoordelijk voor de volgende generatie. Een ander voordeel is dat de studenten op voorhand al weten of ze deze opleiding aan zullen kunnen of niet. Het watervaleffect kan op deze manier ook voor een stukje vermeden worden. Dit spaart ouders en overheid een hoop kosten.

Ik geloof ook dat het invoeren van een toelatingsproef ervoor zal zorgen dat het aantal inschrijvingen voor deze opleiding kan dalen, maar zegt dit niet genoeg over de kandidaten? Indien je écht leerkracht wil worden, ben je volgens mij wel bereid om dit 'examen' te maken. Uiteindelijk houden we zo enkel diegene over die echt een passie hebben voor onderwijzen en dus de nieuwe generatie voldoende kan ondersteunen.

Ik weet niet genoeg over het niveau van de gemiddelde leerkracht, dus hier kan ik mezelf niet over uitspreken. Toch vind ik dat leerkrachten een redelijk grote verantwoordelijkheid hebben tegenover onze jongeren en om deze reden vind ik het geen slecht idee om deze studie universitair te maken. (Praktijk blijft uiteraard het belangrijkste en zal dus in deze studie moeten worden ingebouwd...)
Met citaat antwoorden