Enkele post bekijken
  #2  
Oud 7th April 2014, 19:46
j*nthe.vermeiren j*nthe.vermeiren is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2012
Locatie: Loenhout
Posts: 107
Ik vind het net zoals Jente spijtig dat ons toekomstig beroep de laatste tijd zo vaak negatief in het nieuws komt. Persoonlijk vind ik dan ook dat er gewerkt mag worden aan een herwaardering van het beroep. Ik vraag me trouwens af of een toelatingsproef hiertoe zal bijdragen? Een toelatingsproef meet volgens mij vooral cognitieve kennis, terwijl er nog zoveel andere competenties belangrijk zijn als leerkracht.

Zoals er al werd aangehaald moet je als leerkracht niet enkel vakkennis bezitten, nog belangrijker is dat je deze informatie op maat van leerlingen kan aanbieden en goed kan overbrengen. Tegenwoordig moet ook meer en meer oog hebben voor wat er speelt bij de leerlingen buiten de school en men verwacht ook dat je inspeelt op de verschillen tussen leerlingen. Er zijn dus nog zoveel andere dingen naast cognitieve kennis, maar uiteraard mag men deze ook niet uit het oog verliezen. Ik denk dat het belangrijk is dat er een goede mix is tussen het cognitieve aspect en de andere competenties.

Ik vind het een beetje kort door de bocht dat men zegt dat het niveau van de leerkrachten te laag is. Ik vind persoonlijk dat men hier teveel veralgemeend. Er zijn misschien leerkrachten waarvan het niveau te laag is, maar er zijn ongetwijfeld ook leraren die wel een degelijk niveau van algemene kennis hebben. Net zoals dat volgens mij bij andere beroepen het geval is.
Met citaat antwoorden