Citaat:
Orgineel gepost door c*dric.willemsen
Ik denk dat als men zwaarder optreedt tegen zulke misdaden men wel tweemaal nadenkt vooraleer men iemand "overhoop" schiet...
|
In Amerika bestaat de doodstraf in veel staten nog, denk jij echt dat daar minder misdaden begaan worden?
En denk je dat iemand als Dutroux al die kinderen niet ontvoerd/verkracht zou hebben als er zwaardere straffen op stonden? Dat hij zich dan had ingehouden?
Voor alle duidelijkheid: dit is geen geval van 'ik vind dat', dat zwaardere straffen geen harder afschrikkend effect hebben is nl. al meermaals bewezen.
Interessant artikeltje hierover voor het geval je bereid bent om je wat in dit onderwerp te verdiepen:
http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2664...hte-dwang.dhtml
Citaat:
Toch ben ik ervan overtuigd dat jij (moesten jouw kinderen hetzelfde ondergaan hebben als degene die vastzaten in de kelder van Dutroux) niet gaat zeggen van "bwa, geef de Marc maar 5 jaar celstraf en een schadevergoeding van 5000 euro... Zijn naam is nu tenslotte wel besmeurd, ocharme de Marc!"
|
Dit is net de reden waarom ik de reportage aanraadde: Paul Marchal zit in de situatie die jij beschrijft en ook hij zegt dat het niet aan de slachtoffers is om de strafmaat te bepalen want dat zij nooit objectief kunnen zijn.
Citaat:
Ontvoerd, verkracht, mishandeld en uitgehongerd worden is nog wel wat erger dan "iemand even zijn vrijheid afnemen" ... Of zit ik ernaast?
|
Dat is waar, maar ik dacht dat we sinds de Verlichting van het idee 'oog om oog tand om tand' waren afgestapt en dat we ons niet meer 'verlagen tot hun niveau' en van die zaken. Maar het blijkt dat niet iedereen daar van onvertuigd is.
Dus jij vindt dat we Dutroux ook hadden moeten ontvoeren, verkrachten, mishandelen en uithongeren? Kwestie van hem van hetzelfde laken een broek te geven? Hij zal het dan wel geen tweede keer meer doen?
Het is niet omdat iemand onmenselijke dingen doet dat wij op onze beurt onze menselijkheid moeten laten vallen, want dan zijn we geen haar beter.