"Rookvrije zones verbeteren gezondheid van kinderen"
De antirookwetgeving heeft een positief effect op de gezondheid van kinderen. Dat blijkt uit onderzoek bij 2,5 miljoen baby's uitgevoerd door de universiteiten van Hasselt, Maastricht, Harvard en Edinburgh. Rookvrije publieke ruimtes zorgen voor een vermindering van ruim 10 procent in het aantal te vroeg geboren kinderen. Daarnaast daalt ook het aantal ziekenhuisopnamen en bezoeken aan eerste hulp voor astma-aanvallen met 10 procent. De resultaten van het onderzoek zijn gepubliceerd in het wetenschappelijk tijdschrift The Lancet.
De universiteiten van Maastricht, Hasselt, Edinburgh en Harvard brachten gegevens samen van 2,5 miljoen baby's en van 250.000 ziekenhuisopnames en eerstehulpconsultaties van kinderen voor astma.
"Eerder hebben we op basis van Vlaamse gegevens aangetoond dat het aantal te vroeg geboren kinderen afneemt na invoering van rookwetgevingen", zeggen professor Tim Nawrot, epidemioloog, en doctoraatsstudente Bianca Cox van UHasselt. "Dit internationaal samenwerkingsverband heeft dit bevestigd door alle beschikbare gegevens wereldwijd hierover samen te brengen."
Momenteel wordt slecht één zesde van de wereldbevolking beschermd door strenge anti-rookwetgeving. "Dit onderzoek levert ondersteunend bewijs aan het advies van de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) om wereldwijd rookvrije wetgeving in te voeren", zegt Jasper Been, kinderarts aan Maastricht UMC+.
"Ook in België moeten we alert zijn op de naleving van rookvrije wetgeving om zowel de gezondheid van volwassenen als van kinderen te beschermen", zeggen Nawrot en Cox. De Vlaamse Liga tegen Kanker (VLK) pleit al jaren voor het recht op een rookvrije leefomgeving.
Bron: www.demorgen.be vrijdag 28 maart 2014
Mening: Ik vind het goed om te lezen dat de wetgeving in verband met het roken effecten heeft. 10% minder aantal vroeggeborenen is toch al een groot aantal als je het van over de hele wereld bekijkt. Dat rokers klagen omdat ze niet meer binnen mogen roken, vind ik belachelijk. Ze zien nu zelf toch de effecten hiervan. Dat er nog maar in 1 op de 6 landen een rookvrije wetgeving bestaat vind ik dan wel verontrustend. Ook deze landen zouden deze wetgeving moeten krijgen en zeker omdat ze zo effectief is.