Enkele post bekijken
Oud 24th March 2014, 22:39
C*arlotte Lodewyckx C*arlotte Lodewyckx is offline
Registered User

De woorden "allochtoon" en "autochtoon" schrappen uit het officiële taalgebruik wegens te stigmatiserend is op lange termijn zeker en vast geen goede beslissing. Gent is een stad waar veel mensen met verschillende nationaliteiten wonen. Het is dan ook logisch dat de term "allochtoon” vaak gebruikt wordt.

Ik denk dat het niet de woorden zijn die te stigmatiserend zijn, maar wel de manier waarop deze woorden worden ingekleurd door onze samenleving. Elke term zal op lange termijn een reactie uitlokken door een slechte connotatie en dat zal niet opgelost worden door een nieuwe benaming. Na een tijdje zal de overkoepelende term "personen met een migratieachtergrond” ook als te stigmatiserend aanzien worden en dan moeten ze weer iets nieuws verzinnen.

De richtlijnen die de stad Gent als alternatief heeft opgesteld zullen ook door niemand gebruikt worden. Informeel zullen de mensen altijd de woorden "allochtoon" en "autochtoon" blijven gebruiken.

Ik denk dat er eerder iets moet veranderen in de hoofden van de mensen in plaats van om de vijf jaar nieuwe termen te zoeken. Het woord "allochtoon" staat nog steeds in het woordenboek en is naar mijn mening geen scheldwoord.
Met citaat antwoorden