24th March 2014, 20:42
|
Registered User
|
|
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: lichtaart
Posts: 125
|
|
Dit is voor iedere student een delicaat onderwerp. Niemand krijgt graag te horen dat hij of zij slecht presteert. Uiteraard moeten de studenten de beslissing in eigen handen nemen zoals Noortje al vermeldde.
Een student verplichten om voor een andere richting te opteren, klinkt cru, maar toch is het naar mijn mening geen uiterst slechte beslissing. Er is namelijk 93 procent dat zijn diploma nooit zal behalen. Is het niet aan ons, als leerkrachten in spe, om hen hier op te behoeden ? Om hen duidelijk te maken dat ze beter voor een andere richting kunnen opteren ?
Ik vind persoonlijk dat dit proces al in het secundair onderwijs moet gebeuren. Als leerkracht moeten we de talenten en interesses van de leerlingen trachten te achterhalen, eventueel in samenwerking met de ouders en het CLB. Ik denk dat enkel op deze wijze de leerling in kwestie de juiste keuze kan maken. Wanneer dit onvoldoende wordt besproken, er onvoldoende aandacht wordt besteed aan dit aspect, kan het wel eens zijn dat leerlingen verdwaald geraken in het aanbod dat ze krijgen, wat kan leiden tot een foute keuze. Wanneer dit het geval is, kan de Faculteit Rechtsgeleerdheid nog steeds optreden.
Zoals Noortje al eerder vermeldde, is het moeilijk om tegen een student(e) te zeggen dat hij of zij ondermaats presteert. Daarom is het voeren van gesprekken een uiterst belangrijk aspect. Wanneer men tijdens het gesprek kan achterhalen waardoor de student(e) ondermaats presteert, kan men de verzachtende omstandigheden nog inroepen. Ook wanneer studenten te hard van het studentenleven hebben genoten gedurende het eerste jaar, kunnen ze misschien een tweede kans krijgen. Studenten worden op deze manier gewaarschuwd, waardoor hun ogen zullen open gaan en ze toch hun verantwoordelijkheid voor hun studies zullen opnemen.
Ik vind persoonlijk dat het dus geen uiterst slechte beslissing is, dat het zelfs positief is, maar dat er toch kanttekeningen aan verbonden zijn. Wanneer men studenten gaat verplichten om te opteren voor een andere richting, lijkt het of er geen keuzevrijheid meer is, wat toch de bedoeling niet kan zijn. Bovendien stel ik mij nog enkele vragen bij deze ingrijpende beslissing. Wanneer mag men een student(e) verplichten om een andere richting te volgen ? Waar zal men de grens trekken ? Mag deze Faculteit Rechtsgeleerdheid de toekomst van iemand anders in handen nemen ? Zal deze instantie dit in samenwerking met de ouders bespreken ? Zal de student(e) in kwestie zich nog mogen bewijzen wanneer deze ondermaatse prestaties worden opgemerkt ?
|