24th March 2014, 18:52
|
Registered User
|
|
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Baarle-Hertog
Posts: 109
|
|
Ik ga wel akkoord met de mening van F*nne.Baeken. Volgens mij is het afhankelijk van leerling tot leerling. De ene zal misschien inderdaad gemakkelijker leren door er grote gebaren bij te maken of door rond te wandelen in de klas. Maar dat wil niet zeggen dat iemand anders die leert achter zijn bureau en gewoon zijn les overloopt niet goed leert. Iedereen heeft zijn eigen leermethode en dat moeten we respecteren.
Dat een leerkracht die rondloopt en gebaren maakt een 'betere' leerkracht is, kan ik ergens wel begrijpen. Door gebaren te maken en dingen aan te duiden, zal het voor leerlingen soms wel duidelijker zijn. Een gebaar kan een verduidelijking zijn, maar volgens mij is het niet dat wat ervoor zorgt dat je beter leert. Het is een geheugensteun, ja, maar een geheugensteun moet niet altijd met gebaren te maken hebben. Het kan even goed iets zijn dat met letters te maken heeft. Sommige leerlingen vinden het zelfs verwarrend, en ik kan me voorstellen dat er ook leerlingen zijn die geijsbeer van een leerkracht afleidend kunnen vinden. Ik denk dus dat we dit niet te hard moeten overschatten, want het is erg afhankelijk van leerling tot leerling.
|