Hmm, het ligt volgens mij toch wel gevoelig dieper dan de huidige meningen laten uitschijnen. Ik ben akkoord met Win dat velen irrationeel racistisch zijn en dit vaak met een zekere onverschilligheid doen. Zo is de mens altijd geweest doorheen de gehele tijdsrekening (Slavernij, genocide van Azteken, Afrikaanse stammen en inboorlingen tot gevolg). Anderzijds durf ik ook te uiten dat sommige vormen van racisme zeker rationeel is. In casu : Ik ben zelf als toerist in Barcelona overvallen geweest door 2 Spanjaarden. Van nature vrees ik nu enorme drukte/ onbekenden en met spijt in het hart : Ook Spanjaarden. Dat maakt mij niet tot een onmens, maar eerder tot een mens. Ik uit geen haat of agressie tegen Spanjaarden, maar of ik even onoplettend blijf, als een Spanjaard in de buurt is, is maar de vraag. Maakt mij dat toch een onmens? Ik hoop van niet ..
Anderzijds begrijp ik zeer goed dat mensen een terughoudende mening hebben over Wilders. Hij scheert namelijk Islam, Marokkaan, terrorist en straatjongeren over dezelfde kam. Dat is natuurlijk een aantal bruggen te ver.
Maar ik begrijp velen Nederlanders. Het probleem dat zich tegenwoordig uit in grootsteden is er een van formaat. We zien dit in Belgische grootsteden zoals Antwerpen, Gent en Brussel, maar dit zien we zeker in de Nederlandse steden, waar er straatterreur een alledaags ding is. Ik geloof in het tegengaan van racisme en ik hoop dat we racisme moeten terugduwen en rationeel moeten optreden. Maar om dit te doen, moeten we eerst het volk sensibiliseren dat we in een multiculturele samenleving leven en dat we hierin samen moeten kunnen leven. Dit moet van alle 2 de kanten komen. Dat gebeurt niet als we mensen hebben van Sharia4Belgium die roept : islamitisch België nu !
Citaat:
Orgineel gepost door wim leenaerts
Door uitspraken als dit te doen is de vergelijking met Hitler logischerwijze niet ver weg, want voor hem moesten (o.a.) 'de Joden' weg. Where's the difference?
|
Wim, Hoewel je altijd een van mijn favoriete leerkrachten bent geweest doorheen mijn middelbare schoolcarrière, ben ik niet akkoord over die stelling ! Geschiedenis is uniek in zijn soort en het achterliggende verhaal is vaak moeilijker dan gedacht. De situatie met de genocide van Joden door Nazi-Duitsland is geheel anders dan de huidige situatie. Hitler visualiseerde iedereen die niet aan zijn ideaal beeld voldeed. Dit waren ook politieke tegenstanders, homoseksuelen, zigeuners, krijgsgevangenen, landgenoten, gehandicapten,....
Dit terwijl de Joodse bevolking perfect geïntegreerd was in Duitsland.
Dus conclusie :
-Ik denk dat er ook een rationeel "racisme" is! (Casu Spanje)
- Ik walg van Wilders en zijn manier van over de kam te scheren met elke allochtoon.
- Ik begrijp de Nederlandse bevolking in zijn problemen met de allochtonen en autochtone bevolking.
- Ik vrees dat dit later ook een probleem gaat vormen in ons land.
- Ik vind een betere integratie in westerse landen een normale zaak.
- Multiculturele samenleving moet van 2 kanten komen.
- Huidige situatie valt niet te vergelijken met de situatie van Nazi Duitsland.