Enkele post bekijken
Oud 19th November 2005, 19:38
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator

Exclamation Trouw best niet met Turk uit Turkije'

,,Trouw best niet met Turk uit Turkije''

De Genkse burgemeester, Jef Gabriëls (CD&V), vraagt Turkse vaders hun kinderen niet meer te laten trouwen met iemand uit het land van oorsprong, uit respect voor hun toekomstige kleinkinderen.

Gabriëls zegt met de Turkse en Marokkaanse gemeenschap in zijn gemeente het debat over het huwelijk met partners uit het land van herkomst te willen voeren, precies omdat blijkt dat veel van die huwelijken leiden tot een Nederlandsonkundig en kansarm gezin.

,,Dat fenomeen doet zich vooral voor als een laaggeschoolde Turk huwt met een laaggeschoolde uit het land van herkomst.''

,,Hun kinderen worden Turks opgevoed, ze leren pas hun eerste woordjes Nederlands in de eerste kleuterklas.''

,,Ze worden vaak geconfronteerd met slechte arbeidsomstandigheden, kortom, het worden kansarmen.''

,,Ik zeg daarom aan de vooral Turkse vaders in mijn gemeente dat ze beter opletten met zulke huwelijken. De keuze van de voor hen ideale schoondochter of -zoon zetten ze beter opzij, uit respect voor hun toekomstige kleinkinderen.''

De Genkse burgemeester zegt ook alle nieuwe imams in zijn gemeente met dat verhaal te confronteren.

,,Het kan wel zijn dat die gearrangeerde huwelijken in Turkije beter standhouden, maar hier leiden die toch tot probleemsituaties.''

Volgens Gabriëls moet onder de moslims de discussie worden aangewakkerd.

,,Groepsbinding rond een nationaliteit of cultuur mag nooit de normale emancipatieprocessen stilleggen. Daardoor creëer je een negatieve spiraal van isolatie en frustratie.''

De Genkse burgemeester zegt vooral te waarschuwen voor het feit dat moslims een eigen islamistisch onderwijsnet uitbouwen.

,,Ik ben niet pro, ik ben niet tegen. Ik waarschuw er alleen voor dat het dreigt tot een staat in de staat te worden.''

,,Ze moeten oppassen dat ze niet worden zoals destijds de Vlaamse tabaksplukkers in Canada.''

Om ideeën uit te wisselen over migratie en het omgaan met allochtonen werd Genk vrijdag zusterstad van het Amerikaanse Dearborn, in Michigan, goed voor dertig procent migranten.

DS, 19-11-2005 (gfr)