Het is heel gemakkelijk te zeggen dat mensen met epilepsie niet zouden mogen autorijden. En er zit zeker een logica in. Maar ook mensen die voor de eerste keer een aanval doen en dus niet weten dat ze epilepsie hebben, rijden met de auto. Als je dat wil voorkomen, zou je dus iedereen moeten verbieden met de auto te rijden.
Er zijn volgens het UZA 60.000 epilepsie patienten in België, waarvan ik er één ben. Ik neem mijn medicatie in zoals het moet en heb in mijn leven nog maar 2 aanvallen gedaan, waarvan de laatste 7 jaar geleden is. Mijn neuroloog heeft mij niet afgeraden om met de auto te rijden zolang ik mijn medicatie neem zoals het moet. Mijn bloed wordt ook om het half jaar/ om het jaar gecontroleerd, zodat ik weet of mijn medicatie nog in orde is. Dus dat wordt echt wel opgevolgd. Zou ik omwille van die 2 aanvallen, 7 jaar geleden echt heel mijn leven moeten aanpassen? Niet weg kunnen gaan met je vrienden omdat je niet mag rijden en zij niet in de buurt wonen, niet in de les geraken omdat je 3 bussen moet nemen om op school te geraken en dus niet zo vroeg daar kan zijn. Niet snel tussendoor naar je stageschool kunnen gaan om te gaan observeren, niet naar de winkel kunnen rijden om grote inkopen te doen?
Zouden we dan voor die 60.000 patienten ook compensatie moeten voorzien voor de beroepen die ze niet meer kunnen uitoefenen hierdoor? Of voor het geld dat ze minder verdienen omdat ze ergens met de auto niet geraken?
Bovendien snap ik niet goed waarom in het artikel gezegd wordt dat mensen die ongelukken veroorzaken door om een onbekende reden af te wijken van het rijvak of iets dergelijks wel een aanval zouden kunnen gedaan hebben. Dat kan natuurlijk altijd, maar eerlijk gezegd denk ik dan dat de kans veel groter is dat er iets anders is gebeurd. Er zijn nog zoveel andere mogelijke redenen: zoals bijvoorbeeld te weinig slapen (en dat is dan nog maar de meest voor de hand liggende), wat lijkt mij, veel vaker voorkomt dan een epileptische aanval. Volgens:
http://mens-en-gezondheid.infonu.nl...gevaarlijk.html - dit is wel in Nederland- worden zelfs één derde van de ongevallen door te weinig slaap veroorzaakt.
Dus tenzij we mensen verbieden met de auto te rijden als ze moe zijn, denk ik niet dat we epilepsie patienten, die de aanvallen onder controle hebben met medicatie, dit mogen verbieden.