Enkele post bekijken
Oud 14th March 2014, 01:09
J*roen.Bouckaert J*roen.Bouckaert is offline
Registered User

Citaat:
Orgineel gepost door Het Laatste Nieuws
EHBO maakt in principe al deel uit van de eindtermen van het secundair onderwijs, maar lang niet alle scholen leren hartmassage en mond op-mondbeademing aan. "Er is een grote vrijheid over hoe ze dat concreet invullen", zegt Vlaams minister-president Kris Peeters daarover.

Als EHBO vermeld staat in de eindtermen, maar deze worden niet volledig behaald, zijn de scholen dan wel goed bezig? De vrijheid die ze krijgen over het invullen van EHBO-cursussen is nogal vreemd. Je gaat toch ook de andere eindtermen niet voor de helft behalen? Het gaat hier in godsnaam over levens die gered kunnen worden door een "simpele" techniek toe te passen. Ik heb in het middelbaar een cursus EHBO gekregen. De hulpverlener van het Rode Kruis had er alles aan gedaan om ons de juiste technieken van hartmassages en mond op-mondbeademing te leren. Ik weet nog goed dat hij zei: "Ik hoop dat jullie dit nooit moeten gebruiken, maar als het ooit eens voorvalt, zijn jullie degene die het verschil kunnen maken tussen levend en dood."

De kans dat het ooit eens gebeurt is redelijk klein, maar de leerling deze levensreddende technieken bijbrengen zal toch niet de grote kost zijn?