10th March 2014, 12:31
|
Registered User
|
|
|
|
Hoewel ik zelf geen gebruiker van soft of harddrugs, denk ik dat er ook een ander zijde is aan dit verhaal. De twee reacties die op dit artikel gegeven zijn, zou ik normaal gezien alleen maar kunnen bekrachtigen, maar ik heb mijn vooroordelen even aan de kant gezet en er beter over nagedacht.
Ik denk dat het een spontane reactie is om 'nee' te zeggen tegen het legaliseren van drugs. Ik heb zelf nog nooit drugs gebruikt en ben dit ook niet van plan. Toch denk ik dat er enkele voordelen zijn aan de beslissing die onze staat heeft gemaakt.
Het is algemeen geweten dat de drugs die verkocht wordt, vaak bestandsdelen bevat die 'nog' schadelijker zijn voor de gezondheid dan het eigenlijke product. Men probeert de hoeveelheid drugs groter te maken, zodat er meer geld aan verdiend kan worden. Indien de drugs legaal zou zijn, moét de overheid dit wel controleren. Zo wordt het gebruik toch net iets veiliger.
In de reacties wordt ook gezegd dat dealers andere manieren zullen vinden om aan geld te komen, maar ik denk dat deze wet dit net moet uitsluiten. Wanneer cannabis legaal wordt, vallen de tussenpersonen weg. Elk tussenpersoon (kweker, grote drugsorganisatie, dealers,...) vraagt een groter bedrag dan zijn aankoopprijs. Hierdoor wordt drugs dus duur. Indien het legaal wordt, zal de prijs dalen. Waarom zou men dan nog bij een onbekende persoon drugs kopen? Men zal de onbetrouwbare bronnen mijden en op deze manier zal er minder straatcriminaliteit zijn.
De staat kan ook sneller zwaar verslaafden opsporen en hulp bieden.
In Nederland is cannabis al jaren legaal en daar wordt er minder gebruikt dan in België. Ik denk dat voor veel mensen het gebruik van cannabis uit hun comfortzone is (net zoals bij mij). Deze wet geeft mij niet het gevoel dat er nu meer mogelijkheden zijn om cannabis te kunnen gebruiken en ik denk dat er veel mensen zijn die hier hetzelfde over denken.
Het laatste argument dat ik wil aanhalen is dat de overheid op de verkoop van cannabis accijnzen kan heffen. Dit zal veel geld opbrengen voor de staat en op deze manier verdient niet enkel de criminaliteit er iets aan.
Laat het duidelijk zijn dat ik met deze reactie niet bedoel dat ik drugs goedkeur. Ik heb totaal geen kennis over en interesse in drugs. Ik zou er dan ook zelf nooit zijn opgekomen om drugs te legaliseren, want de term illegaal lijkt me er goed bij passen. Toch kunnen we de pro-argumenten niet negeren.
|