Dalai Lama heeft geen problemen met homohuwelijk
De Dalai Lama heeft geen problemen met het homohuwelijk en veroordeelt homofobie. ‘Als twee mensen, een koppel, het praktischer achten, als hen dat tevreden stelt, als ze allebei volledig instemmen, dan oké’, zei de religieuze leider in een online interview met Larry King. ‘Het is oké, ik denk dat het een persoonlijke kwestie is.’
De Dalai Lama verwees nog naar boeddhistische teksten die homofilie in het verleden afkeurden, maar zijn visie lijkt dus veranderd. Zo veroordeelde hij ook de vervolging van en geweld tegen holebi’s. ‘Dat is niet goed, dat is een mensenrechtenschending’, klonk het nog.
De Dalai Lama is momenteel in de VS, waar hij donderdag nog een ontmoeting had met Congresleden. Op 21 februari zag hij ook president Barack Obama in het Witte Huis.
bron:
http://www.standaard.be/cnt/dmf20140307_01013394
Mijn mening
Ik was aangenaam verrast toen ik las dat de Dalai Lama dit goedkeurde, vooral ook omdat inderdaad in boeddhistische teksten dit volledig wordt afgekeurd. Ik denk dat dit misschien een begin kan zijn om meerdere religies te overtuigen om homofilie te aanvaarden. Het homohuwelijk overal wettelijk te maken, is een utopie. Dat is jammer genoeg niet haalbaar. Maar het is misschien wel een start om het meer aanvaard te maken in onze maatschappij.