Enkele post bekijken
  #1  
Oud 7th March 2014, 11:47
T*ssa.Mertens T*ssa.Mertens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Herentals
Posts: 141
" Downkinderen zijn beter af in gewone klas"

Kinderen met het downsyndroom die les volgen in een gewone school kunnen beter lezen, schrijven en rekenen dan andere downkindjes in het buitengewoon onderwijs. Dat besluiten De Standaard en De Morgen vrijdag uit een nieuw onderzoek van de Gentse universiteit. De rest van de klas gaat er niet op achteruit, heeft een beter morele ontwikkeling en een tolerantere houding tegenover minderheden, leert ook ander onderzoek.


Volgens het onderzoek pikken kinderen in een gewone klas veel meer woordenschat op. Leerkrachten besteden er ook veel meer tijd aan het aanleren van schoolse vaardigheden. En dankzij extra middelen is er ook meer individuele begeleiding voor kinderen met het downsyndroom, aldus onderzoeker Gerrit de Graaf.

Al lukt het niet bij alle kinderen. "Sommigen kunnen die hoeveelheid prikkels niet aan", aldus de Graaf. Hij onderstreept ook dat het niet gewoon de slimmere kinderen zijn die naar een reguliere school gaan. "We hebben gecorrigeerd wat betreft IQ, taalontwikkeling en sociaaleconomische status van de ouders. Het verschil bleef duidelijk."

De Graaf voerde zijn onderzoek uit in Nederland, waar meer dan de helft van de kinderen met het downsyndroom starten in het normaal basisonderwijs. In Vlaanderen is dat een kleine minderheid. De Morgen herinnert er wel aan dat het nieuwe decreet van onderwijsminister Pascal Smet, dat normaal volgende week gestemd wordt, daar een mouw aan moet passen.

Bron: http://www.gva.be/nieuws/wetenschap/aid1549392/downkinderen-zijn-beter-af-in-gewone-klas.aspx

Mening: Ik vind het positief dat sommige downkindjes beter kunnen volgen en slimmer worden in een gewone school. Wat jammer aan het artikel is, is om te lezen dat het niet voor iedereen zo is. Niet bij alle downkindjes lukt het. Dat vind ik jammer omdat er misschien hoop was voor deze kinderen. In dit geval ben ik blij moest de nieuwe hervorming er komen. Sommige downkindjes gaan beter hun draai vinden en beter worden op school. Het positieve hieraan is dat de klasgenootjes hier geen hinder van ondervinden. Ze kunnen gemakkelijk samen in een klas functioneren. Wat ik ook minder aan het artikel vind, is dat het onderzoek in Nederland gedaan is. Het had beter geweest dat het hier in Vlaanderen onderzocht was. Op die manier kregen we er een nog beter beeld over en dit ook voor ons als toekomstige leerkrachten. Nu het artikel over Nederland gaat, moeten we het artikel misschien met een korrel zout nemen? Want het verschilt misschien met ons onderwijs?
__________________
Life is Just a Game
Met citaat antwoorden