Enkele post bekijken
  #1  
Oud 28th February 2014, 08:42
M*thias Vermeiren M*thias Vermeiren is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Pulle
Posts: 93
Studeren dreigt duurder te worden

Studeren dreigt duurder te worden

De Vlaamse universiteiten en hogescholen eisen meer autonomie en geld. Dat schrijven ze in een verkiezingsmemorandum, schrijft De Morgen vrijdag.

“Het is vijf voor twaalf voor het Vlaams hoger onderwijs. De universiteiten en hogescholen hebben dringend nood aan meer autonomie en geld. Anders brengen we de kwaliteit van het hoger onderwijs in gevaar”, luidt de boodschap waarmee ze vandaag, naar aanleiding van de verkiezingen van 25 mei, naar alle politieke partijen stappen. Het is de eerste keer dat ze gezamenlijk een eisenpakket op tafel leggen.

De universiteiten en hogescholen eisen meer autonomie en vertrouwen van de overheid om zelf beleid te voeren en te bepalen hoe ze hun middelen besteden. “Wij zijn de meest gecontroleerde instellingen van de Vlaamse overheid”, zegt Paul De Knop, VUB-rector en voorzitter van de Vlaamse Interuniversitaire Raad. “Natuurlijk willen we verantwoording afleggen, maar het micromanagement waar we nu mee te maken krijgen, gaat te ver”.

Een andere nagel waarop ze kloppen, is hun onderfinanciering. Ze eisen 150 miljoen euro extra per jaar voor onderzoek en ontwikkeling, maar ook meer geld voor hun werking, infrastructuur en personeel, onder meer om de werk- en prestatiedruk tegen te gaan.

“We kunnen niet leven met het budgettaire perspectief zoals het nu is. Zonder extra geld moeten we bijvoorbeeld denken aan een verhoging van het inschrijvingsgeld”, reageert minister van Staat Willy Claes, die de Vlaamse Universiteiten en Hogescholen Raad

bron:
http://www.standaard.be/cnt/dmf20140228_01002695

mening:
Ik begrijp de argumenten van de hogescholen en de universiteiten wel. Ze willen zelf meer kunnen ingrijpen op hun budgetten die nu wordt opgelegd door de overheid. Als ze meer geld willen innen door het inschrijven duurder te maken begrijp ik ook wel maar ik keur het zeker niet goed. Hierdoor gaan studenten met een moeilijke financiële achtergrond nog moeilijker kunnen gaan studeren. Als de hogescholen en uniefs hun opleidingen duurder gaan maken moeten ze ook voor meer alternatieven zorgen om te kunnen studeren. Ik denk dan aan de uniefs in de Verenigde Staten. Daar is het studeren nog duurder dan hier in België maar werken ze wel met beurzen die je kan krijgen door het behalen van bepaalde cijfers, sportprestaties, vrijwilligerswerk in school of buitenaf en sociaal werk in de unief. Ik ben voorstander dat de scholen en uniefs zelfstandiger hun budget mogen beheren want zij voelen het best aan waar het geld naartoe moet maar als ze het inschrijvingsgeld willen verhogen zijn ze in mijn ogen ook verplicht om met beurzen of iets alternatief te werken zodat ook toekomstige studenten met weinig financiële middelen kunnen studeren.
Met citaat antwoorden