25th February 2014, 16:53
|
Registered User
|
|
Geregistreerd op: Oct 2012
Locatie: Mol
Posts: 58
|
|
Ik blijf het ronduit schandalig vinden. Studenten behalen de basiscompetenties van het gebruik van de Nederlandse taal niet. De taal wordt al ongeveer 17 jaar (of meer) door hun in gebruik gesteld. Maar wat ik nog erger vind is, dat de studenten deze vaardigheid nog niet onder de knie hebben na 6 jaar Nederlandse opvoeding in het middelbaar onderwijs. Ik geef eerlijk toe, ik maak zelf ook heel vaak fouten in teksten en dergelijke. Toch probeer ik hier rekening met te houden door de tekst eens na te lezen en te controleren op eventuele fouten die ik anders over het hoofd zie.
Wijzen naar iets of iemand mag niet, maar toch ga ik het voor een keer doen. De mens begint alsmaar lakser te worden als het over schrijven van teksten gaat. Ik geef een voorbeeld: We schrijven een essay of paper in "Word". Er wordt een foutje geschreven en spellingcheck onderlijnt het woord onmiddellijk. Een keer op de rechtermuisknop klikken en het juiste woord komt tevoorschijn. Het probleem is dat mensen denken dat deze controle ook naar dt-regels kijkt. Jammer genoeg is dit niet het geval en worden er zo dus veel fouten op gemaakt.
Nog een andere boosdoener in dit probleem is volgens mij internet- en gsm-spelling. Ik zie het probleem ook bij mezelf voordoen. Je schrijft een sms'je of je plaatst iets op je Facebook-profiel zonder echt na te lezen wat je nu net geschreven hebt. Dit omdat "het toch maar Facebook of toch maar een sms is." maar ook omdat we niet graag op antwoord van de andere persoon wachten. Als we ook hier iets meer rekening met houden en ook deze berichten eens nalezen, zou het probleem sneller opgelost zijn dan we zelf wel denken. Mijn idee hierover uiteraard.
__________________
Teaching creates all other professions.
|