Enkele post bekijken
Oud 19th February 2014, 12:06
Sofie.DeWolf Sofie.DeWolf is offline
Registered User

Zin en onzin van hersengymnastiek

Dit is een artikel om over na de denken. Heeft hersentraining een gunstig effect op de mentale capaciteiten van de mens of niet? Vele wetenschappers zijn het oneens met elkaar. Onder de bevolking zijn er ook meningsverschillen.
Persoonlijk denk ik dat het goed is om de hersenen te trainen. Even illustreren met een voorbeeld.
De huidige mens vertrouwt erop dat alle informatie die hij/zij nodig heeft op het internet terug te vinden is. Waarom zouden we dan nog proberen om dingen te onthouden? Onze hersenen worden lui. Er zijn veel mensen die geen tijd meer willen steken in het studeren van begrippen en/of fenomenen. Alles is toch op het internet te vinden en als we iets willen weten zoeken we het snel op. De hersenen worden niet meer geprikkeld. Dit heeft als gevolg dat het voor de mens moeilijker wordt om dingen te onthouden wanneer het echt nodig is. Denk bijvoorbeeld maar aan verjaardagen, trouwdata, huisregels, afspraakjes, ... . Dit zijn zaken die niet terug te vinden zijn op het internet. Snel zal gedacht worden aan sociale media zoals Facebook, maar niet iedereen heeft Facebook en niet alles wordt hierop vermeld (hoewel er veel mensen zijn die dit wel doen en dit ook verwachten van anderen). De hedendaagse mens denkt te weinig na. Bij gevolg zullen de hersenactiviteiten afnemen.
In dit opzicht vind ik hersentraining goed. Hersenen trainen is noodzakelijk om de hersenen in topvorm te houden. Je kan ook duidelijk het verschil zien bij oudere mensen. 65-Plussers die regelmatig onder de mensen komen, de actualiteit volgen, nieuwe technologieën uitproberen,... zijn mentaal fitter dan 65-plussers die de hele dag binnen zitten en hun dag slijten door te kijken naar programma's op tv.
Om alles samen te vatten zou ik zeggen: denk aan later en hou de hersenen fit!
Met citaat antwoorden