10th February 2014, 13:07
|
Registered User
|
|
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Nijlen
Posts: 1,020
|
|
Rekeningrijden
De reactie van S*lvia kan ik zeker begrijpen. Voor mensen die dagelijks veel kilometers afleggen is het rekeningrijden geen goede zaak op financieel vlak. Ik begrijp ook de woede van sommige mensen. Wanneer deze eerste reacties voorbij zijn denk ik wel dat er meer mensen zullen inzien dat rekeningrijden geen slechte zaak is.
Persoonlijk ben ik voor het rekeningrijden. Als mensen zich geraakt voelen in hun portemonnee zullen ze meer alternatieven bedenken. Enkele voorbeelden die spontaan bij mij opkomen zijn carpoolen, openbaar vervoer en fiets. Bij het carpoolen wordt de auto zo veel mogelijk benut. Als er drie auto's uit een bepaalde gemeente van punt A naar punt B moeten of één auto met drie passagiers is dit al heel positief. Zo zijn er enkele auto's minder op de baan. Als dit vaak gebeurt zullen de files inkorten.
Het openbaar vervoer klinkt niet bij iedereen positief. De bus-uren zijn niet ideaal en op sommige plaatsen rijden helemaal geen bussen. Er zijn de laatste jaren verscheidene lijnen geschrapt omdat er besparingen nodig waren. Als er meer mensen de bus nemen zal de lijn meer inkomsten hebben. Bij gevolg kunnen er eventueel extra en/of nieuwe bussen ingelast worden. Dit in combinatie met het vervoer per trein kan er voor zorgen dat de meeste mensen toch tijdig op hun bestemming aankomen.
In het artikel staat dat het percentage van mensen die als gevolg van het rekeningrijden meer de fiets zal nemen te verwaarlozen valt. Hier ben ik het niet mee eens. Er zijn veel mensen die gemakshalve de auto nemen terwijl ze perfect met de fiets kunnen gaan. Een korte rit (minder dan 10km) is zeker haalbaar met de fiets.
Ik vind dat we het rekeningrijden een kans moeten geven. Als de tijd uitwijst dat het toch geen ideale oplossing is, kan het nog altijd afgeschaft worden.
|