Enkele post bekijken
Oud 9th February 2014, 17:28
Sofie.DeWolf Sofie.DeWolf is offline
Registered User

Jonge giraf afgemaakt in zoo van Kopenhagen

Jonge giraf afgemaakt in zoo van Kopenhagen

In de zoo van Kopenhagen is zondagmorgen een jonge giraf afgemaakt en dat hoewel Marius nog in goede gezondheid verkeerde. Protestacties van dierenliefhebbers haalden niets uit.
De zoo nam die beslissing omdat er geen andere dierentuin gevonden werd voor het dier. In de Deense hoofdstad kan de giraf niet langer blijven omdat het dier niet geschikt was om zich voort te planten.Er was geen andere keuze dan de giraf niet volwassen te laten worden, legt de zoo op haar internetpagina uit. In het Europese netwerk van dierentuinen en aquaria (EAZA) voert een beleid dat bloedverwantschap tussen giraffen moet vermijden. Genetische redenen waren dus de oorzaak dat er geen andere zoo gevonden werd in het EAZA-netwerk, dat nochtans 300 dierentuinen telt.
Kadaver voor roofdieren
Er volgt nog een autopsie. Daarna zal het kadaver worden versneden om de roofdieren te voeden. Net omdat Marius aan andere dieren wordt gevoederd, is hij omgebracht met een pistool. Een injectie zou het vlees besmet hebben.Een castratie van het dier werd niet overwogen omdat het te gruwelijk is en ‘ongewenste’ bijwerkingen zou hebben. De giraf weer in de natuur los laten, was ook geen optie: dat heeft weinig kans op succes en is niet gewenst door de Afrikaanse landen waar giraffen wel nog in het wild leven.
‘Red Marius’
De 'executie' van Marius zorgt voor onbegrip op het internet. Petities en protestgroepen op Facebook zijn door duizenden mensen ondertekend. Stine Jensen van de Deense dierenbescherming zegt in een reactie op BBC dat dit aantoont dat de zoo niet de ethische instelling is waarvoor ze zich uitgeeft. 'We hebben te maken met een zoo die vindt dat het beter is een giraffe af te maken dan aan alternatieven te denken.'De zoo van Frösö in het Zweedse Ostersund, die geen lid van EAZA is, liet in de Zweedse krant Expressen weten dat hij tevergeefs gevraagd heeft om het dier bij hen te mogen stallen. Ook een Nederlands safaripark zou nog voorstel hebben gedaan.

Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20140209_00970621
Datum: 09/02/2014

Mening

Dat dieren in de ogen van sommige mensen minderwaardig zijn is al lang bekend. Dat een giraf in de zoo wordt afgemaakt omdat het dier zich niet kan voortplanten had ik nog nooit gehoord. In het artikel wordt beschreven dat de zoo dit deed omdat het dier nergens terecht kon. Dit is echter niet helemaal correct. Op het einde van het artikel staat vermeld dat er dierentuinen geïnteresseerd waren in de giraf. Waarom hebben ze dit dier dan afgemaakt? Het is toch geen schande dat een dier onvruchtbaar is? Ik kan mij wel voorstellen dat de zoo het dier wil verplaatsen omdat ze graag een baby-giraf willen, maar ik kan mij moeilijk inbeelden dat een dierentuin liever een giraf doodt dan het aan een dierentuin te geven die niet gerelateerd is aan de eigen dierentuin. Ik stel mij dan de vraag wat het leven van een dier waard is in de ogen van deze mensen. In mijn ogen kan zoiets niet. Dit dier had evenveel recht om te leven dan eender welk ander levend wezen.
Met citaat antwoorden