Enkele post bekijken
  #2  
Oud 5th February 2014, 11:14
Sofie.DeWolf Sofie.DeWolf is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Nijlen
Posts: 1,020
Delicten van autochtone en allochtone jongeren

Het is in mijn ogen goed dat dit onderzoek heeft plaatsgevonden. De meeste mensen denken dat enkel allochtone jongeren strafbare feiten plegen terwijl ook autochtone jongeren zich hieraan schuldig maken. Ik vind het goed dat dit vermeld wordt. Het is wel zo dat allochtone jongeren meer fysiek geweld plegen dan autochtone jongeren. Dit lijkt mij ook logisch. Er zijn meer mensen bang van allochtonen dan je zou denken. Dit weten ze maar al te goed. Als iemand naar huis moet gaan en er langs de ene kant van de straat allochtone jongeren staan en langs de andere kant autochtone jongeren, dan is de kans groot dat die persoon aan de kant gaat wandelen waar de autochtone jongeren aanwezig zijn. Dit gedrag stellen we onbewust. Volgens mij is net dat één van de redenen waarom allochtone jongeren (en volwassenen) meer fysiek geweld gebruiken, net omdat ze weten dat mensen bang voor ze zijn.
Wat in het artikel staat over zwartrijden met de bus en/of trein klopt zeker ook. Ik reis dagelijks met de bus en bij elke controle zijn er mensen (zowel autochtone als allochtone personen) die niet legaal met de bus reizen. Ik denk wel dat het mogelijk is dat er meer autochtone jongeren zwartrijden met de bus dan allochtone jongeren. Het komt vaak voor dat allochtone jongeren een gratis abonnement krijgen, dus is het moeilijk om zwart te rijden. Wat ik ook merk op de bus is dat de chauffeur meer vraagt naar het vervoerbewijs bij autochtonen dan bij allochtonen, wat weer een terugkoppeling is naar de angst voor deze mensen.
Ik denk wel dat onderwijs hierbij kan helpen. Als er tijdens de lessen meer aandacht geschonken wordt aan deze fenomenen worden de leerlingen zich er meer bewust van. De kans is reëel dat dit gedrag op die manier zal afnemen. Het schoolklimaat heeft een grote invloed op het welzijn van leerlingen en kan ook helpen om de leerlingen te weerhouden van het plegen van strafbare feiten.
Met citaat antwoorden