Enkele post bekijken
Oud 1st February 2014, 17:03
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator

Red face ‘België is veel te naiëf’

‘België is veel te naiëf’

‘Ik had niet gedacht dat ze zo ver zouden gaan’, zegt het slachtoffer van de hacking, professor Jean-Jacques Quisquater, nochtans zelf een expert in computerbeveiliging. ‘Het was voor mij een bijzonder onaangename verrassing toen de politie me kwam zeggen wat er gebeurd was’, zegt UCL-professor Quisquater.

Volgens de professor moet de hacking vrij recent gebeurd zijn. ‘Toen iemand die ik niet kende me een LinkedIn verzoek stuurde, moet dat geweest zijn. Vanaf dat moment deed mijn computer raar. Ik had het kunnen en moeten weten, maar ik ben toch niet aandachtig genoeg geweest.’

Honderden anderen

Quisquater gelooft niet dat hij de enige particulier is die door de NSA gehackt wordt.

‘We moeten ons geen illusies maken. Ik ben dan misschien wel een expert in cryptografie. Maar als ik gehackt ben, dan zijn er nog honderden andere privépersonen die dat ook zijn. Er moeten ook in België nog anderen zijn. De Snowden-files hebben ook op dat vlak nog maar het topje van de ijsberg blootgelegd.’

‘De NSA wil het koste wat het wil alle informatie bemachtigen waarvan ze denkt dat het haar kan helpen om te kunnen inbreken op beveiligde vormen van communicatie. Dat is al van in de jaren vijftig haar opdracht. En daarbij beperkt ze zich duidelijk niet tot de strijd tegen terrorisme. Ik heb de indruk dat de NSA ondertussen alles pakt wat ze kan krijgen.’

Volgens Quisquater is ons land nog altijd veel te naïef. ‘Ik zeg altijd: er is de aarde, de zee, de lucht, de ruimte en er is cyberspace. Maar België kent van dat laatste zo goed als niets.’

Bondgenoot is geen bondgenoot

‘We zijn vooral een naïef doelwit. Ook al zijn in ons land Europese instellingen, internationale organisaties en bedrijven gevestigd. Toch denken we dat we geen risico lopen. Maar de wereld is veranderd: zelfs een bondgenoot als het Verenigd Koninkrijk, behandelt ons niet als een bondgenoot. We moeten de signalen van de afgelopen maanden dringend gaan ernstig nemen.’

DS, 01-02-2014