Enkele post bekijken
Oud 30th January 2014, 03:38
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator

Tiens, gisteren dhr. Bellemans nog gehoord in een radio-interview op Radio1, zijn argumentatie leek nochtans wel hout te snijden en klonk alleszins niet als iemand die wild om zich heen slaat... Ik heb evenmin iets opgevangen i.v.m. persoonlijke afrekeningen of dergelijke, bijgevolg heb ik het vermoeden dat hier meer met een kanon op een mug wordt geschoten.

De kern van het verhaal zoals ik het heb opvangen uit 's mans betoog:
-Gasthuisberg is een bureaucratische moloch (geworden) waarbinnen het voor dokters steeds moeilijker wordt om rechtstreeks met de patient in contact te komen...
-Er is een probleem met verloning aan de top binnen de Universitaire ziekenhuizen (vaste barema's e.d.) waardoor de toppers steeds vaker wegtrekken naar niet-universitaire ziekenhuizen waar tevens een betere omkadering is...
-Assistenten worden (te) weinig gewaardeerd en worden elders een stuk beter gehonoreerd.

Dat lijken mij nu niet direct zaken die aanleiding moeten geven tot het desavoueren van de man zoals gisteren is gebeurd (afsluiten bureau en schrappen emailtoestanden), derhalve de vraag of het hier niet veeleer gaat om pure machtsspelletjes die de doorslag hebben gegeven?

Wat mij vooral de kast op jaagt, is het feit dat een organisatie van christelijke signatuur wél de waarde van het personalisme omarmt in de "ideologie" (elk individu, elke patient is belangrijk), maar er in de feiten serieus tegen in gaat! Want wat te denken van al die patienten die al op de rol stonden, en die sinds gisteren allemaal ineens in de kou zijn komen te staan?!

Anders gesteld: heeft de KUL hier geen uitgelezen kans laten liggen 'groothartig' om te gaan met kritiek teneinde vervolgens de principes van 'open communicatie' en 'levenslang leren' finaal ook de toets van de eigen praktijken te laten doorstaan?

Vooral ook: mogen wij hopen dat het ideologisch profiel van de KUL meer mag zijn dan alleen maar imago en blinken-op-papier in plaats van botweg emailaccounts te schrappen en patiëntenrechten grofweg van het ene moment op het andere 'zomaar' te dumpen?