Enkele post bekijken
Oud 17th January 2014, 09:43
E*ien.Pelckmans E*ien.Pelckmans is offline
Registered User

Thumbs down Executie in Ohio duurt 24 minuten

Executie in Ohio duurt 24 minuten

Vandaag om 07:58 door Lin Louage
Mail Print
Executie in Ohio duurt 24 minuten Dennis McGuire Foto: AFP
In de Amerikaanse staat Ohio werd voor de dodelijke injectie van een ter dood veroordeelde moordenaar een nieuwe cocktail van medicijnen gebruikt. Daardoor duurde de doodsstrijd bijna 25 minuten.

Getuigen lieten weten dat Dennis McGuire (53) herhaaldelijk naar lucht hapte en kokhalsde.

De executie is de langste executie in Ohio sinds de staat executies heeft heringevoerd in 1999 en lokte veel controverse. De familie van de man stapt naar de rechter uit woede over de gang van zaken bij de terechtstelling. Hun advocaat spreekt van een mislukt en pijnlijk experiment.

De oorzaak van de langdurige executie ligt allicht bij het gebruik van een nieuwe cocktail van medicijnen. De producent van de medicijnen die vroeger toegediend werden, met hoofdkantoren in Europa, wilde niet langer dat hun producten gebruikt werden bij executies. De nieuwe samengestelde cocktail was nog nooit eerder toegediend.

McGuire werd in 1994 veroordeeld voor de verkrachting en moord op een 22-jarige vrouw. Het slachtoffer was zeven maanden zwanger.

Bron : http://www.standaard.be/cnt/dmf20140117_00933201
Commentaar : Hoe mensonwaardig kan je in deze tijd nog zijn ! Vooral dan in een land dat zichzelf beschaafd noemt en veel kritiek spuit op andere landen omtrent hun mensenrechten. De doodstraf dient hoogdringend wereldwijd te worden afgeschaft : er is geen enkele reden , hoe misdadig ook, om het leven van een medeburger te ontnemen. Ik kan de producent van het vorige product wel begrijpen : de ethiek komt in Europa meer en meer op het voorplan, wat ik een goede evolutie vind. Ik weet niet waar en hoe Ohio de nieuwe cocktail heeft bekomen; ik neem aan dat het niet eenvoudig is om zoiets te kunnen keuren. Aan de andere kant zijn er tegenwoordig toch meerdere mensen die kiezen voor euthanasie. Ik zou denken dat de doodstraf met een gelijkaardig product zonder problemen zou uitgevoerd kunnen worden. Echter, bij een afschaffing van de doodstraf komen die problemen niet meer ter sprake. Ik ben benieuwd wat de staat , en ook de andere staten waar de doodstraf nog geldt, hiermee gaan doen : hopelijk opent dit bij die staten terug de discussie rond de noodzaak van de doodstraf.
Met citaat antwoorden