Enkele post bekijken
Oud 12th January 2014, 20:07
Sofie.DeWolf Sofie.DeWolf is offline
Registered User

Leer kinderen op school programmeren

Hier heb ik zowel een goed als een minder goed gevoel bij.
Ik heb er een goed gevoel bij omdat het een feit is dat leerlingen te weinig kennis hebben van informatica. Ik kan mezelf daar ook toe rekenen. Ik weet nog heel goed dat ik enkel in het derde en vierde middelbaar lessen informatica kreeg. Het enige wat we tijdens die lessen zagen waren Excel, Word, Powerpoint en vaardigheden om bepaalde dingen op te zoeken op het internet. In dat opzicht vind ik het goed dat er meer aandacht besteed zou worden aan informatica-vaardigheden. Zeker omdat deze technologie steeds belangrijker wordt in onze samenleving.
Langs de andere kant heb ik er een minder goed gevoel bij. Er zouden meer lessen informatica of meer lessen met informatica-integratie komen. Stel dat we het hebben over meer lessen informatica, zowel in het basisonderwijs als in het secundair onderwijs. Welke vakken/ lessen willen hiervoor wijken? Minder Wiskunde? Minder Frans? Minder Wetenschappen? Ik denk niet dat leerkrachten van andere vakken staan te springen om uren af te geven.
Als we denken aan meer informatica-integratie tijdens de lessen moeten er ook voldoende informatica-lokalen aanwezig zijn in een school. Er moet ook goed nagedacht worden welke programma's functioneel zijn in bepaalde onderwijsvakken.
Volgens mij is dit zeker geen slecht idee, maar moet er eerst goed over nagedacht worden. Als er een concreet concept bestaat over hoe het in de toekomst zal gebeuren, zonder onenigheden en zonder twijfel kan dit een goede zaak worden.
Met citaat antwoorden