Enkele post bekijken
  #2  
Oud 4th January 2014, 15:45
Thomas.Schellekens Thomas.Schellekens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Beerse
Posts: 95
Allereerst lijkt het mij belangrijk om deze (alleszins opbouwende) kritiek positief te benaderen, en desgevallend ook te kaderen. Uit bezorgdheid wordt er gezegd dat jonge leraren, of zelfs leraren in het algemeen, niet klaar zijn voor de eenentwintigste eeuw. Dit geeft ons twee mogelijkheden. De eerste optie houdt in dat we als leerkrachten in spe de kritiek in twijfel gaan trekken en eventueel het ongelijk van deze kritiek gaan aankaarten. Naar mijn mening werkt optie 1 niet bevorderend. De tweede optie, die ikzelf in vele (ook buitenschoolse-) situaties hoog in het vaandel draag, houdt in dat we onszelf eens grondig onder de loep gaan nemen en vervolgens een aantal zaken gaan opsommen waaraan we in de toekomst kunnen en moeten werken. Het kan best zijn dat bepaalde mensen zich aangesproken voelen, maar door hard te werken en uit fouten te leren kan je een goede leerkracht worden en zal men jou een gebrek aan inzet niet kunnen verwijten. Er wordt nergens gesproken over het feit dat leerkrachten in spe de eenentwintigste eeuw niet aankunnen. Er is eerder een gezonde bezorgdheid. Gelukkig maar, want wie wil er nu terug naar de tijd waarin de bekwaamheid van leerkrachten niet in vraag werd gesteld? Ik alvast niet.

Ik kijk echter wel bedenkelijk naar de uitspraak van Dirk Van Damme, waarin hij het toelatingsexamen van geneeskunde als voorbeeld aanhaalt. Beweren dat een richting met hogere startcompetenties dan een andere richting vanzelfsprekend de meest populaire keuze moet zijn vind ik maar twijfelachtig. Ik denk dat motivatie en interesse veel belangrijker zijn. Ik hoop in ieder geval dat studenten geneeskunde het ingangsexamen afleggen vanuit hun interesses en motivatie om hun beroep graag te doen, en niet omdat de startcompetenties enorm hoog liggen. Als een student ervoor kiest om een hogeschool opleiding te volgen (die doorgaans minder 'moeilijk' is) en daarin zijn stinkende best doet om te slagen, dan kan je toch niet stellen dat men aan het doel voorbij is gegaan door de student niet in een 'zwaardere' richting in te schrijven? Ik geef Van Damme wel gelijk wanneer hij zegt dat een opleiding de lat hoog genoeg moet leggen, en dit verschillend naargelang de aard en de 'moeilijkheidsgraad' van de opleiding.
Met citaat antwoorden