Enkele post bekijken
Oud 16th December 2013, 14:43
Britt.VanLooveren Britt.VanLooveren is offline
Registered User

'Zuipbus' brengt Nederlandse tieners naar België

Om het alcoholverbod voor min-18-jarigen in Nederland te omzeilen, worden binnenkort georganiseerde ‘zuipreizen’ naar België aangeboden. Voorlopig staan twee dancings op het programma: Highstreet in Hoogstraten en Factory in Bree. De politie belooft het initiatief scherp in de gaten te houden.

Vanaf 1 januari start in Nederland de Nix18- campagne: jongeren onder de 18 jaar mogen dan geen alcohol meer kopen of bezitten. In België mag dat nog wel, vanaf 16 jaar en zolang de alcohol geen sterkedrank is.

Twee Nederlandse vrienden vonden een uitweg: de Nixpress, een busdienst die 16- en 17-jarige fuifbeesten vanuit Nederland naar België brengt. Vanaf 1 februari biedt het bedrijf vanuit veertig opstapplaatsen in Nederland busreizen aan naar twee discotheken in ons land. Na een nachtje uit de bol gaan, zetten ze hen ‘s ochtends terug af op de plaats waar ze eerder die avond zijn opgestapt. Kostprijs voor een ticket: 20 euro. De uitbaters van de Belgische discotheken, Highstreet in Hoogstraten en Factory in Bree, hebben met de Nederlandse organisatoren rond de tafel gezeten en zijn positief. “Dit betekent extra klanten, dus...” Indien Hoogstraten en Bree een succes blijken, komt er wellicht uitbreiding naar andere steden.

De politie wacht af. “Zolang er geen overlast is, kunnen we ook moeilijk optreden. Maar we zullen die jongeren wel van dichtbij volgen en de discotheken herinneren aan de wettelijke plichten over schenken van alcohol”, zegt korpschef Jos Neyens van de politiezone Noordoost-Limburg.

Bron: Belang Van Limburg, 16/12/2013

Mening: Het verrast me wel dat ze de leeftijd in Nederland verhoogd hebben naar 18 jaar in plaats van 16 jaar om alcohol te drinken. Dit zie ik hier in België nog niet direct gebeuren.
Over dergelijke zaken vind ik wel dat de buurlanden moeten samenkomen om over deze wetregeling te praten want zoals nu krijg je dan dat de jeugd van Nederland met bussen naar ons land komen namelijk om één reden en dat is alcohol drinken. Uiteraard kunnen we dit niet verbieden, maar ik vind dit niet correct van Nederland. Hebben zij hier dan niet over nagedacht? We hebben het nu al moeilijk om ons te houden aan de wet. Jongeren in België die jonger zijn dan 18 jaar mogen geen sterke drank drinken. Dit is waar we ons aan moeten houden, maar iedereen weet dat dit in de praktijk vaak niet gebeurd. Wat als de jeugd met bussen toekomen in België waar ze in de verschillende discotheken beginnen drinken en niet naar huis willen gaan wanneer ze dit met de buschauffeurs hebben afgesproken. Ik ben alleszins benieuwd hoe dit gaat aflopen…
Met citaat antwoorden