Enkele post bekijken
Oud 15th December 2013, 01:00
Hanne.Geudens Hanne.Geudens is offline
Registered User

Vanaf volgend jaar elektrische taxi's in Brussel

Naar mijn mening is het invoeren van elektrische taxivoertuigen een positieve vooruitgang. Wanneer er steeds meer elektrisch gereden wordt, zal er heel wat minder luchtvervuiling zijn. Daarnaast worden er miljoenen liter brandstof bespaard en zal ook het geluidsniveau afnemen, aangezien een elektrische wagen volledig geluidloos rijdt. Elektrische wagens zijn bovendien kleiner dan normale wagens, waardoor deze ook goedkoper in verbruik zijn.

Daarnaast zou ook bewezen zijn dat elektrische wagens een betere wegligging hebben bij regen en sneeuw. De kans op slippen of op een ongeluk zal bijgevolg afnemen wanneer je met een elektrische wagen rijdt. Een mogelijk nadeel dat wel verbonden is aan het gebruik van elektrische wagens, zijn de snelheden die je ermee kan bereiken. Elektrische auto’s zijn snel en taxichauffeurs hebben vaak al de neiging om gehaast te zijn, wat dus geen goede combinatie is. Extra toezicht op het rijgedrag van taxichauffeurs is dus geen overbodige luxe.

Ik merk dat er steeds meer elektrisch gereden wordt, en dat kan ons milieu alleen maar ten goede komen. Zo woonde ik enkele weken geleden in Olen nog een persconferentie bij waarbij distributiebedrijf Eandis de sleutels van de Citroën Zero, een elektrische wagen uit het Citroën gamma, overhandigde aan de burgemeester van Olen. Het gemeentebestuur van Olen zal gedurende drie maanden de kans krijgen om deze elektrische wagen te testen. Een dergelijke proefperiode is uitermate interessant om na te gaan of je een eventuele aankoop ervan zou overwegen. Dankzij dergelijke onderzoeken krijgen we meer inzicht in de voor- en nadelen van elektrisch rijden, wat op termijn misschien zal leiden tot een toename van de elektrische wagens in ons land.
Met citaat antwoorden