Wetenschapers hebben op het Indonesische eiland Sumatra een grot ontdekt waarin de geologische resten van grote tsunami's in de Indische Oceaan netjes bewaard zijn gebleven. 'Het tsunami-zand dient zich op een presenteerblaadje aan, omdat het keurig gescheiden is door lagen vleermuizenpoep', aldus onderzoeker Jessica Pilarczyk tegen de BBC.
De grot ligt op zo'n honderd meter van de vloedlijn. Omdat de ingang van de grot wat verhoogd is komt er alleen water binnen bij tsunami's en heftige stormen. De gevonden sedimenten worden gescheiden door guano, een natuurlijke afzetting bestaande uit de gedroogde uitwerpselen van dieren.
Dat het om resten van tsunami's gaat, weten de onderzoekers door de resten van oceaanbodem, die alleen bij hele zware stormen de afstand tot in de grot kunnen overbruggen.
'Het is heel interessant veldwerk. En ik ga niet tegen je liegen. De vleermuizen raken vrij opgewonden als mensen hun leefomgeving verstoren. Maar vanuit geologisch perspectief is dit ronduit geweldig.'
De wetenschappers van de Nanyang Technological University willen met de informatie uit de grot de frequentie van grote rampen als de tsunami uit 2004 bepalen. Ze verwachten de resten te kunnen vinden van zo'n 7 tot 10 tsunami's. Een belangrijk onderzoek om de gevaren te kunnen bepalen van de kwetsbare kustlijn, die door zijn ligging op de grens tussen de Soendaplaat en de Indo-Australische plaat gevoelig is voor aardbevingen en vloedgolven.
Bron:
http://www.hln.be/hln/nl/961/Wetens...chiedenis.dhtml
Eigen mening: Ik vind het heel mooi dat de wetenschappers nog opzoek gaan naar de resten. Ook omdat er dan een mooi resultaat kan te voorschijn komen die ook heel speciaal is zoals dit. Nu moeten ze wel veel verder onderzoek gaan doen omdat ze het niet goed weten, dat vind ik heel spijtig omdat het misschien heel veel jaren nog kan duren.