
12th December 2013, 10:09
|
Registered User
|
|
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Kasterlee
Posts: 59
|
|
Eigen mening: In het artikel kunnen we lezen dat Roma-kinderen tot één van de meest kwetsbare groep in het Vlaams onderwijs behoort. Amper 20% van de kinderen gaat naar de kleuterschool en net geen 50% zit in de laatste kleuterklas. Waar ik het meest van schrok was het feit dat 28% van de leerplichtige Roma-kinderen nog nooit is ingeschreven in een school. In het artikel worden verschillende mogelijke oorzaken van dit probleem aangereikt. Deze oorzaken hebben allemaal betrekking tot de Roma-cultuur. Zo zouden de Roma hun familie heel erg belangrijk vinden en moeten ze worden opgevoed door hun eigen familie. Wat het Westers onderwijs hen zou bijbrengen vertrekt vanuit individueel belang en is volgens de Roma niet de juiste aanpak. Als je het mij vraagt is dit nogal kort door de bocht van de Roma. Ik denk dat ons onderwijssysteem inderdaad gebreken heeft maar ook zeker sterke kanten. Zo zet ons Westers onderwijssysteem in op een vorming op alle domeinen, op de totale persoon. Ook hebben we een rijk pallet aan verschillende studierichtingen. In de Roma-cultuur worden de kinderen opgevoed met veel vrijheid. Er is weinig (tijds)dwang in hun opvoeding en op tijd naar school komen hoort er dus niet bij. Aan het eind van het artikel wordt de bedenking gemaakt dat ze enkel de dominante rode draad van de Roma beschrijven en niet iedereen over de zelfde kam scheren. Ik vind dat deze bedenking het artikel extra fundeert.
|